Het is onmogelijk dat er woensdag zoals gepland 900 auto’s of onderdelen zullen gemaakt worden bij Ford Genk of de toeleveranciers. Op een druk bijgewoonde meeting hebben militanten van de vakbonden bij de toeleveranciers dinsdagavond opgeroepen om de toegang te blokkeren. Dat is ook gebeurd. Al om 5 uur hielden zo’n 250 actievoerders de voor- en achterzijde van de weg naar de conveyor helemaal dicht. Ook Ford zal dus niet kunnen doorwerken. Burgemeester Wim Dries heeft nog getracht om de mensen op andere ideeën te brengen, maar moest onder toeziend oog van de politie, dinsdagavond onverricht ter zake weerkeren.
Bij de bekendmaking van de uitslag van de stemming over het hervatten van de productie, vorige maandag, hadden de neen-stemmers al duidelijk laten weten dat ze zich niet zomaar bij de beslissing van de meerderheid zouden neerleggen. Ze voegen nu de daad bij het woord. Het is weinig waarschijnlijk dat zij in de loop van de komende dagen hun actie zullen stopzetten. De plannen van de ja-stemmers, de vakbonden en de Ford-directie om woensdag 900 wagens en donderdag 950 wagens te bouwen, mogen zo goed als zeker helemaal de prullenmand in.
Hoe dan ook zullen de werknemers van Ford Genk zich allicht wel allemaal aanbieden in het bedrijf. Dan hebben ze immers recht op een technische werkloosheidsvergoeding door overmacht. Als er toch gewerkt wordt (tot de ketting met onderdelen leeg is), krijgen ze een loon van Ford. Hoe het zit met de anderen, is nog onduidelijk. De vakbond zal niet geneigd zijn om de actie als een staking te erkennen, waardoor de actievoerders mogelijk met lege handen komen te staan.