Alan-Mulally-300×206

Ford Genk mogelijk 36 dagen plat in jaareinde

De fabriek van Ford Genk ligt in het laatste kwartaal mogelijk 36 dagen stil omdat de start van de productie van de nieuwe Mondeo werd uitgesteld en de kopers hier op willen wachten. De directie heeft nog geen definitieve beslissing genomen. Donderdag hopen de vakbonden in Keulen te vernemen wanneer de nieuwe Mondeo daadwerkelijk van de band zal rollen.

Ford-topman Alan Mulally (foto) wond er afgelopen donderdag in Amsterdam tijdens een meeting voor dealers geen doekjes om: de crisis die Europa geselt, is de ergste sinds de jaren ’30. Toch gaat de internationale top van Ford er van uit dat de crisis tijdelijk is. Om zijn engagement ten opzichte van Europa te benadrukken, lanceerde Ford vorige week een grootscheeps productoffensief, dat de komende jaren voorziet in 16 nieuwe modellen.

Eén daarvan is de Mondeo, aanvankelijk voorzien voor maart volgend jaar. Maar zoals bekend is de lancering op de Europese markt met minstens drie maanden uitgesteld, mogelijk zelfs zes maanden. Dit is ruim een jaar na de lancering ervan in de Verenigde Staten. De gevolgen voor de fabriek in Genk zijn, in combinatie met de terugval ten gevolge van de crisis, dramatisch.

Stempeldagen
Om de productie aan te passen aan de vraag, overweegt de directie van Ford Genk de fabriek in het laatste kwartaal maar liefst 36 dagen stil te leggen. Een definitieve beslissing daarover is nog niet genomen, maar het zou gaan om 21 dagen in oktober en november en over 15 dagen in december. Naast drie weken stempelen in december is er ook een week collectief verlof voorzien. Bovendien wordt ook de eerste week van december niet gewerkt. Dat zou betekenen dat de werknemers van Ford Genk in het laatste kwartaal meer thuis zitten dan aan het werk zijn.

Ondertussen houden de geruchten over de sluiting van één of meerdere fabrieken aan. Daarbij komt ook Genk telkens in het vizier. Zo publiceert de Amerikaanse krant The Wall Street Journal vandaag (13/9) een artikel waarin gewag wordt gemaakt dat “een Europese Ford-fabriek zal worden gesloten, mogelijk die van Genk in België”.