Lange tijd wist Mechelaar Emiel Van Osselaer (23) niet zo goed welke richting hij uitwilde. “Ik heb van alles gestudeerd”, zegt hij. “Maar dat draaide niet altijd uit op een succes. Tot ik mode ging studeren. Daar vond ik al snel mijn draai en sindsdien heb ik niet meer stilgezeten. De voorbije jaren heb ik intensief gezocht naar mijn eigen stijl en naar de richting die ik uitwilde binnen de modewereld. Want ontwerpen en kleren maken zijn grote passies geworden.”
Maar die passie voor kleren in het algemeen ontstond eigenlijk nog veel vroeger. “Toen ik jong was, ging ik regelmatig skaten”, vertelt Emiel. “Daar kwam ik dan grave gasten tegen met nice kleren. Ik wilde dat ook, maar liep rond in de meest basic outfit die je je kan voorstellen. Daar is de fascinatie begonnen. Door mijn studies is ze verder gegroeid en ongeveer een jaar geleden zette ik mijn eerste stapjes met Milio Millions, mijn eigen merk.”
Echt uniek
Onder die merknaam, die verwijst naar Emiels bijnaam en het exclusieve karakter dat hij wil uitstralen, verkocht hij eerst echt unieke stukken. “Het gaat om kledingstukken, zoals truien en broeken, die ik volledig zelf heb gemaakt en waar er letterlijk maar één stuk van bestaat. Als je er zo een hebt, ben je dus echt uniek. Nadien ontwierp ik een jas die ik wel op grotere, maar nog steeds relatief beperkte schaal liet produceren.”

Die collectie breidt binnenkort fors uit, want met de zomer in aantocht maakt Emiel werk van nog meer kledingstukken. “De mensen mogen zich verwachten aan enkele basics, zoals een hemd voor mannen en een topje voor vrouwen”, zegt hij. “Maar er komen ook enkele creatievere stukken, zoals een korte broek en een t-shirt in denim. Daarmee hoop ik dit jaar de festivals te kunnen veroveren. Die stukken kunnen trouwens ook gepersonaliseerd worden. Dat maakt het een dynamische collectie.”
Op zijn 23 ziet de jonge Mechelse modeontwerper het groots. “Ik ben ambitieus ja, maar ik geloof dat je de lat hoog genoeg moet leggen om dingen te bereiken”, klinkt het. “De modewereld is een heel moeilijke wereld. Er is enorm veel concurrentie en het is niet gemakkelijk om erbovenuit te steken. Zichtbaarheid creëren is daarom enorm belangrijk. Dat probeer ik te doen op sociale media. Onder meer op Instagram en TikTok ben ik erg actief.”
Grote Markt
In een van die online video’s toont de Mechelaar hoe hij kleren maakt op de Grote Markt in zijn thuisstad. “Dat lokte heel wat kijklustigen en de video deed het ook goed online”, zegt Emiel. “Daarom wil ik de actie dit jaar voortzetten. Dit keer niet in Mechelen, maar wel in de grootste steden van België. Op die manier hoop ik nog meer bekendheid te genereren. Ik droom ervan om Milio Millions te laten groeien tot de grootste high end streetwear brand van ons land.”
De collectie van Milio Millions is te vinden via de website en sociale media.