Ford-China-300×200-2

Ford wil 4 miljard dollar investeren in China

Terwijl de onrust onder de werknemers van Ford Genk toeneemt, wordt stilaan duidelijk dat Ford voluit gaat voor investeringen in China. Tot het jaar 2020 wil Ford in China ruim vier miljard dollar investeren in nieuwe productiecapaciteit. Analisten waarschuwen echter nu al voor overcapaciteit.

De Ford-top was dinsdag naar de Chinese hoofdstad Peking getrokken om er Lincoln, het luxemerk van Ford, te lanceren. Vanaf 2014 is de dienstwagen van Amerikaanse presidenten en het favoriete merk van gangsterbaas Al Capone ook verkrijgbaar in China. Ford-ceo Alan Mulally heeft zich daarmee duidelijk laten inspireren door het succes van luxemerken zoals Mercedes, BMW en Audi.

Ford is een laatbloeier op de Chinese markt en Alan Mulally werd daarvoor meer dan eens voor op de korrel genomen. Zo heeft aartsrivaal General Motors in China een marktaandeel van 15 procent en Volkswagen zelfs een marktaandeel van 18 procent, terwijl Ford genoegen moet nemen met een marktaandeel van drie procent.

Investeringen
Alan Mulally hoopt de komende jaren de opgelopen achterstand in te halen, zeker nu de Amerikaanse autoverkoop slechts schoorvoetend stijgt en de Europese autoverkoop in een diepe crisis zit. Dat zal gebeuren met behulp van een grootscheeps investeringsplan. Tot het jaar 2020 wil Ford ruim vier miljard dollar investeren in nieuwe productiecapaciteit, goed voor in totaal 1,2 miljoen auto’s. Zopas nog investeerde Ford in Chongqing 600 miljoen dollar in zijn zesde fabriek in China. Tegen die tijd wil Ford een derde van zijn wereldwijde verkoop realiseren in China. Ford zou met zijn uitgebreide gamma terreinwagens een graantje kunnen meepikken van de toenemende populariteit van de suv.

Analisten vrezen inmiddels dat ook China stilaan te lijden krijgt onder overcapaciteit. Plaatselijke autobouwers zoals Chery en BYD kampen nu al met overcapaciteit. Ook verschillende volumeconstructeurs, zoals Ford en GM, dreigen op korte termijn geconfronteerd te worden met overcapaciteit. Alleen de Europese luxemerken lijken voorlopig tevrijwaard te blijven.