Financiële experts, vooral in de VS, hebben gespeculeerd op de sluiting van een Europese fabriek van Ford. Daarbij werd de vestiging in Genk genoemd als oplossing voor de overcapaciteit van de autobouwer. Ford zelf doet die bewering af als nonsens. “De nieuwe modellen zullen geassembleerd worden in Genk, maar de investeringen zoals beloofd in het toekomstcontract, zullen vertraging oplopen,” aldus woordvoerder Jo Declercq . “Twee weken geleden hebben we gemeld dat de productiestart van de nieuwe Ford Mondeo met enkele maanden wordt uitgesteld. De vakbonden van Ford Genk zijn naar de Europese directie geweest, en die heeft bevestigd dat het toekomstcontract zal worden uitgevoerd. Ford Genk blijft dus open.”
Het was zakenbank Morgan Stanley die geen verbetering van de slechte economische conjunctuur verwacht voor eind 2014. Analisten stellen daarom dat Ford genoodzaakt zal zijn een fabriek te sluiten. Volgens het financiële persagentschap Bloomberg komen daarbij vooral de Europese Ford-fabrieken van Southampton in Groot-Brittannië en Ford Genk in beeld. Voor Ford Genk speelt mee dat er vooral grote modellen worden gebouwd, terwijl er door de crisis vooral vraag is naar kleinere wagens, aldus Bloomberg.
Bij de vakbonden geeft men toe dat er enige ongerustheid is bij de werknemers van Ford Genk, maar gelooft men in de toezegging van de Europese directie om het Toekomstcontract tot 2020 uit te voeren.
Het artikel van Bloomberg, waarin Genk “een marginale fabriek” wordt genoemd, kan u hier lezen.