Voor SBB staat tevredenheid van de medewerkers voorop. Het afgelopen jaar werd al een verwendag georganiseerd, kregen medewerkers fietsstimuli in de vorm van een extra vakantiedag en nu plant het bedrijf voor alle medewerkers een groots evenement. “Op de arbeidsmarkt van vandaag is het niet altijd eenvoudig om financiële profielen te vinden. Als organisatie ondernemen we heel wat initiatieven. Maar met deze 600 uitdaging wilden we onze collega’s extra motiveren om ook in hun netwerk na te gaan of er kennissen, vrienden, familieleden … zijn die mogelijk passen bij SBB”, zegt Raf Dom, CEO van SBB. “Daar slaagden we met z’n allen in. In juli zullen we onze collega’s dan ook trakteren op een onvergetelijke dag. Na een gezellig samenzijn, brengt de dag hen ofwel richting Disneyland, ofwel naar Rock Werchter of op een culinaire verwentrip.”
Knelpuntberoep
De sector heeft het vrij moeilijk op vlak van personeelsrekrutering. Al jaren staat de job van accountant in de top 10 van de knelpuntberoepen en vorig jaar nog gaf het beroepsinstituut van accountants en belastingadviseurs (ITAA) te kennen dat heel wat accountancy-kantoren een klantenstop hadden ingevoerd. Later dreigde de sectorfederatie KVABB zelfs met acties omwille van de te hoge werkdruk, het gevolg van allerlei regeltjes en te krappe deadlines opgelegd door de FOD Financiën.
Verbreding van dienstverleningSBB bezet een plaats in de top 10 van de grootste accountancy-kantoren in Vlaanderen. Het bedrijf zet in op groei door een verbreding van zijn diensten, door interne groei maar ook door een actieve overnamepolitiek. In de loop van 2024 werden nog twee accountancykantoren overgenomen door SBB waaronder Moors & Meekers uit Oudsbergen en Fiscalon uit Londerzeel.
Volgens Raf Dom, CEO van SBB, wil het bedrijf nog meer kantoren overnemen. “Onze bedoeling is duidelijk. Wij willen onze dienstverlening verbreden. Klanten zijn vandaag meer dan ooit op zoek naar advies en ondersteuning. Om dit te kunnen realiseren, hebben we nood aan een bredere dienstverlening en dus ook medewerkers die hier meerwaarde kunnen bieden. Dat verwachten onze klanten van ons. Wij willen groeien in aantal medewerkers waardoor wij ook klanten kunnen blijven bedienen met het juiste advies en de nodige ontzorging.”
Coach voor ondernemers
Daarom zet SBB in op overnames maar ook op gerichte rekrutering. Een klantenstop voert het niet in. “Wij willen een echte sparringpartner en ondernemerscoach zijn voor onze klanten”, stelt Raf Dom nog. “Dat betekent dan ook dat wij moeten groeien in alle betekenissen van het woord. En dus is het logisch dat wij innovatief zijn in onze rekruteringsacties. Onze medewerkers zijn onze belangrijkste troef en dus willen wij hen trakteren op een festivaldag, een culinaire verwentrip of een uitstap naar Disneyland. Daarmee stopt het voor ons niet. SBB wil blijven groeien. We zullen dus nog meer rekruteringsacties uitrollen in de volgende jaren. Maar daarover later dan meer.”