Group Joos steunt armoedeorganisatie ’t Antwoord FOTO GVN

Group Joos steunt armoedeorganisatie ’t Antwoord: “We hebben een verantwoordelijkheid voor onze regio”

Het grafische bedrijf Group Joos schenkt ook de volgende drie jaar elke maand 1.300 euro aan armoedeorganisatie ’t Antwoord. “Zonder die steun zou er van ons buurtrestaurant geen sprake zijn”, zegt coördinator Chris Dielis.

Group Joos is al sinds 2018 een van de belangrijke sponsors van armoedeorganisatie ’t Antwoord in Turnhout. Met de steun van Group Joos, dat de komende drie jaar 46.800 euro schenkt, kan ’t Antwoord het buurtrestaurant ’t Hert open houden.

“Dat buurtrestaurant draait grotendeels op vrijwilligers”, legt Chris Dielis uit. “Een hele diverse groep, van gepensioneerden tot mensen die zelf ook in armoede leven. In onze organisatie zijn 120 vrijwilligers actief. Dagelijks komen hier gemiddeld tachtig mensen eten en er is ook het mobiele restaurant dat naar de buurten rijdt.”

“Zo’n groep vrijwilligers moet worden aangestuurd, want in de keuken kunnen we ons geen fouten permitteren. De voedselveiligheid is belangrijk. Daarom hebben we sinds 2019 een halftijdse kok in dienst, die de vrijwilligers aanstuurt. Zijn loon wordt met de gift van Group Joos betaald.”

Veel armoede

Group Joos koos er in 2018 bewust voor om de werking van ’t Antwoord te ondersteunen. “Ons bedrijf bestaat dit jaar negentig jaar en is verankerd in Turnhout”, zegt CEO Alex Joos. “Onze medewerkers wonen, leven en werken in Turnhout. We hebben als bedrijf een bepaalde verantwoordelijkheid voor deze regio. De keuze voor ’t Antwoord lag voor de hand. We zijn een speerpuntregio en toch is hier onvoorstelbaar veel armoede.”

“Als we mensen hiermee uit de armoede kunnen halen, is dat ook goed voor onze bedrijven. Als mensen worden voorzien in hun basisbehoeften, kunnen ze weer focussen op werk.”

Alex Joos, CEO Group Joos

Ook de volgende drie jaar kan ’t Antwoord rekenen op Group Joos. “We communiceren geregeld en we zien dat het geld goed besteed is. Ons leek het een redelijk bedrag om per werknemer tien euro per maand aan ’t Antwoord te schenken. Dat geld komt voor alle duidelijkheid niet van de werknemers, want dat kunnen we niet verplichten. Maar zeg nu zelf, wat is tien euro? Zelfs een abonnement op Spotify kost meer.”

Win-win voor bedrijven

Alex Joos besprak de deal met zijn gezin, waar de volgende generatie bedrijfsleiders klaar staat. “Ook onze kinderen beseffen hoe belangrijk deze steun is. We maken dit niet bekend om onszelf een pluim op de hoed te steken, maar om ook andere ondernemers te inspireren. Als we mensen hiermee uit de armoede kunnen halen, is dat ook goed voor onze bedrijven. Er zijn veel vacatures die niet ingevuld geraken. Als mensen worden voorzien in hun basisbehoeften, kunnen ze weer focussen op werk.”

Group Joos steunt armoedeorganisatie ’t Antwoord
Alex Joos en zijn gezin schenken een cheque aan Jos Geysels en Chris Dielis van ’t Antwoord. FOTO GVN