De Limburgse Harley-dealer Fraussen is na 52 jaar verhuisd van Lanaken naar een nieuw pand in Genk. Daar opende zopas de nieuwe Harley-Davidson Concept Store. “De mensen van Harley-Davidson stonden hier met open mond naar te kijken”, aldus Piet Fraussen. Sinds eind jaren ‘50 is de motorzaak van de familie Fraussen in Rekem een begrip in de motorwereld. Met de verhuis naar Genk komt dan ook een einde aan een stuk motorgeschiedenis in het Maasland.
Piet Fraussen kocht in Genk een bedrijfsgebouw van ruim 5.000 vierkante meter en creëerde daar een dealership dat qua uitstraling past bij een merk als Harley-Davidson. In het bedrijfsgebouw op de industriezone Bosdel was eerst een vleesverwerkend bedrijf gevestigd. Daarna werd het door een kruidenier gebruikt als magazijn. Om het gebouw zijn loftuitstraling te geven, werd het gebouw nagenoeg volledig ‘gestript’. Door de betonvloeren, de zichtbare staalstructuur en de ‘blote’ snelbouwblokken lijkt het interieur eerder op een loft in Brooklyn dan op een motorzaak in Midden-Limburg. Piet Fraussen: “Ik had al van bij het begin een heel goed beeld van hoe het interieur er moet uitzien: kiss, oftewel keep it stupid simple.”
Bijzonder trots is Piet Fraussen op de kantoren van het nieuwe gebouw die zijn ondergebracht in containers die in het bedrijfsgebouw zijn geïntegreerd. Op die manier wordt de industriële look nog bevestigd.
Acht merken
Hubert Fraussen (74) startte 52 jaar geleden de gelijknamige motorzaak in Rekem. “Mijn vader sleutelde aan alles, fietsen, motoren, grasmaaiers, en van het een kwam het ander”, aldus Piet Fraussen. Motorhuis Fraussen groeide uit tot een van de grootste motorhandelaars van Limburg en zelfs van België. Het was een van de weinige dealers waar je terecht kon voor de acht grote merken. “In de jaren ‘90 gingen de grote merken steeds meer belang hechten aan exclusieve dealerships”, legt Piet Fraussen uit.
De broers Piet en Bart Fraussen maakten van de nood een deugd en beslisten elk met hun favoriete merk door te gaan. Bart Fraussen startte in Hasselt met een BMW-motorgarage en Piet ging verder met Harley-Davidson. Fraussen verkoop elk jaar zo’n 200 à 300 nieuwe en tweedehands Harley’s. Harley-Davidson pleitte al van in het begin voor een meer centrale ligging in Limburg maar gaf de familie alle tijd om te zoeken naar een geschikte locatie.
De nieuwe vestiging is een van de eerste volgens het 7/7-concept.Daarbij staat een onthaalruimte centraal die zeven dagen op zeven open is en toegang geeft op een showroom en een kledijruimte die apart toegankelijk zijn. “Op die manier kunnen klanten ook in het weekend genieten van een bepaalde service. Aan de andere kant geeft het ons de mogelijkheid om op een vrijdagavond een nieuwe kledingcollectie te showen zonder dat we de hele zaak moeten bemannen.”
Het nieuwe gebouw en de uitgebreide parking hebben nog andere mogelijkheden. Binnenkort wil Piet Fraussen van start gaan met een wekelijkse tweedehandse motormarkt, naar analogie van de bekende automarkten.