Voka Brugge luchtfoto 21

Regio Brugge vraagt meer ruimte om te investeren

BRUGGE - Het afgelopen jaar werd ook in de regio Brugge gekenmerkt door torenhoge energie- en loonkosten, een schrijnend gebrek aan bedrijventerreinen, een krappe arbeidsmarkt en vertragingen in cruciale mobiliteitsprojecten. Met de komst van nieuwe lokale besturen en een nieuwe Vlaamse Regering ziet Voka West-Vlaanderen kansen om deze uitdagingen aan te pakken. “Met nieuwe beleidsmakers aan het roer is dit hét moment om te investeren: in extra bedrijfsruimte, in mobiliteitsinfrastructuur en in onze haven, met bijkomende welvaart als dividend”, zegt Xavier Vanneste, voorzitter Voka regio Brugge.

 

Ook de Brugse bedrijfswereld worstelt met een krappe arbeidsmarkt, met een spanning van 1,85 werkzoekenden per vacature, “Het vinden van geschikt talent is voor onze ondernemingen één van de grootste uitdagingen”, stelt Xavier Vanneste vast.

Voka West-Vlaanderen roept op tot een gerichte aanpak: het activeren van werkzoekenden zonder werk en niet-beroepsactieven, zoals langdurig zieken en NEET-jongeren, blijft een prioriteit. Daarnaast pleit Voka West-Vlaanderen voor de verankering en verdere uitbouw van het International House West Flanders in Brugge om internationale talenten aan te trekken en te ondersteunen met taalopleidingen, huisvesting en integratie.

Ook de samenwerking tussen scholen en bedrijven moet intensiever worden. “Kinderen en jongeren moeten meer gestimuleerd worden om voor technische en STEM-richtingen te kiezen, allleen zo bereiden we de volgende generatie voor op de noden van de arbeidsmarkt”, benadrukt Xavier Vanneste.

Geef ons ruimte

Naast het tekort aan geschikte mensen, is er ook een tekort aan geschikte bedrijventerreinen. Dat tekort aan terreinen is in regio Brugge nijpender dan ooit. Slechts 2 hectare wordt momenteel actief aangeboden op de markt, terwijl de vraag naar nieuwe terreinen al in 2017 werd ingeschat op 143 hectare.

Het tekort remt de economische groei af en dwingt bedrijven zelfs om de regio te verlaten. “Het wordt dringend tijd om sneller te schakelen”, zegt Voka-regiovoorzitter Xavier Vanneste. “De lopende planprocessen verlopen tergend traag. Een snelle realisatie van de bedrijventerreinen Chartreuse, De Spie, Sint-Elooi en Blankenbergsesteenweg is cruciaal. Langs de Blankenbergsesteenweg moet een regionaal bedrijventerrein van minstens 80 hectare gerealiseerd worden. Dat proces moet losgekoppeld worden van het plan om een nieuw voetbalstadion te realiseren, want vertraging in de bouw van een stadion mag geen vertraging in de realisatie van de broodnodige terreinen veroorzaken. In een regio en stad waar bouwgronden schaars zijn, is het zelfs onverstandig om nieuwe gronden op te offeren voor een extra stadion met bijhorende oefenvelden. Slechts één polyvalent stadion waarin beide clubs kunnen spelen en dat geschikt is voor multifunctioneel gebruik – van concerten en bijeenkomsten tot horeca, retail en kantoren – is vandaag nog maatschappelijk te verantwoorden. Verder zien we nog potentieel voor extra bedrijfsruimte in Jabbeke (nabij de afrit E40), Knokke-Heist (langs de A11) en Zeebrugge (zuidelijke uitbreiding Transportzone en ontwikkeling Dudzeelse polder). Zoekzones zijn er dus genoeg, maar men zal in 2025 echt eens keuzes moeten maken.”

Investeren in infrastructuur

Naast de bedrijfsruimte staat de bereikbaarheid van Brugge onder grote druk. “Wie dagelijks pendelt op de E403 of E40 weet hoe frustrerend de verkeerssituatie is”, zegt Xavier Vanneste. Voka West-Vlaanderen vraagt daarom met aandrang om de aanleg van een derde rijstrook tussen Brugge en Roeselare. “We zijn alvast tevreden dat de Vlaamse regering de derde rijstrook op de E403 heeft opgenomen in het Regeerakkoord en de beleidsnota’s maar hopelijk blijft deze ambitie deze legislatuur geen dode letter”, stelt Xavier Vanneste. Daarnast wordt ook aangedongen op beter openbaar vervoer, op een betere ontsluiiting van de ringvaart en ook op betere en snellere treinverbingen, onder meer ook richting Rijsel.

De haven van Zeebrugge krijgt uiteraard ook de nodige aandacht. Voka West-Vlaanderen vraagt daarom aan de Vlaamse Regering om snel duidelijkheid te bieden over de financiering en start van de bouw van de nieuwe Visartsluis.

Toerisme 2.0

Finaal wordt ook het onderwerp toerisme aangesneden. Een toerismedebat moet leiden tot een verfijnd toerismebeleid. Voka West-Vlaanderen juicht dit toe, maar vraagt zich af hoe de stad een ‘beter’ (verblijfs)toerisme wil realiseren.

“Iedereen is het er wel over eens dat we meer verblijfstoerisme willen in de stad in plaats van dagtoerisme”, zo zegt Xavier Vanneste nog. “Met verblijfstoerisme willen we tegelijk de Brugse economie en het ondernemerschap stutten en de connectie tussen de toeristen en de Bruggelingen vergroten. Het is goed dat de stad de ambitie heeft om daar werk van te maken. Alleen rijzen er vandaag veel vragen op over hoe de stad dat wil doen. We doen een oproep naar het bestuur om met concrete maatregelen voor de dag komen.”