Wijnegem-manager Katrien Geysen Wijnegem-manager Katrien Geysen in een deel van het winkelcentrum dat eind vorig jaar al een make-over onderging. Let onder meer op de nieuwe vloer en de hogere winkeltoegang. Foto: koen fasseur

Hoe natter buiten, hoe drukker in Wijnegem Shopping: 2024 was sterk jaar, en al zeker vier nieuwe zaken zijn op komst in 2025

Het voorbije jaar was het natste ooit in ons land. Katrien Geysen vond dat niet zo erg. De manager van Wijnegem Shop Eat Enjoy telde in 2024 7,7 miljoen bezoekers. Nog een eind van het absolute record van tien miljoen uit 2008, maar toch weer 3,2% meer dan in 2023 en de omzet steeg nog forser. Qua winkelaanbod leed het shoppingcentrum wel onder de faillissementengolf.

Katrien Geysen, intussen zeventien jaar aan de slag in Wijnegem, maar nog altijd even enthousiast over haar job en werkgever als Jade Mintjens, neemt ons mee naar de vernieuwde gangen bij inkom 10 en 11.

“Hier hebben we in september onze grootste renovatie sinds de grote opening in 1993 ingezet. Door ’s nachts te werken, hebben weinig mensen en winkeluitbaters er last van gehad. Toch is de transformatie best spectaculair en geslaagd, als je het mij vraagt. In december hebben we de werken even volledig stilgelegd om de vele eindejaars- en soldenkopers niet te hinderen, maar in februari vliegen we er terug in. Tegen oktober zal de hele mall een make-over hebben gekregen, inclusief andere vloeren, aangenamer licht en hogere stijlvolle winkeltoegangen.”

Over naar de cijfers dan. Het uitzonderlijk natte 2024 had ook volgens Katrien Geysen een gunstige invloed op de toeloop, al is dat natuurlijk maar één factor.

MediaMarkt opende in 2024 een filiaal in het shoppingcenter. Foto: koen fasseur

“Ik ben vooral blij dat onze huurders globaal een hogere omzet draaiden, in totaal een stijging met 7%”, stelt Geysen. “Tot onze spijt zagen we heel wat trouwe huurders vertrekken als gevolg van het faillissement van hun moederbedrijf. Denk maar Esprit, The Body Shop, Scotch & Soda, Game Mania en Handyman.”

“Maar daar staat tegenover dat we heel wat nieuwe winkels zagen openen: MediaMarkt, Lab9, Waterdrop, Yatta!, kapper Dirk De Witte, Opsin Optics en Geox. Ik heb een goed gevoel bij het gegeven dat het hier om een goede mix gaat tussen grote internationale spelers en kleine zelfstandigen.”

Het management gaat verder met het clusteren van winkels per thema en range. In dat verband kreeg de food court met daarin voornamelijk horecazaken een eigen look and feel die uitstraalt dat je hier best even de tijd mag nemen.

Wasbar opent dit voorjaar nog een filiaal in Wijnegem Shop Eat Enjoy en straks dus ook Wash. Foto: Wasbar

Katrien Geysen: “Het aanbod wordt dit voorjaar alvast uitgebreid met een filiaal van Wasbar, de hippe combinatie van wasserette en lunchbar met nu al een tiental vestigingen in Vlaanderen en binnenkort dus ook in Wijnegem. Heel lekker mediterraan worden de gerechten die Barouche – nu al populair op zes andere locaties in ons land – straks zal serveren in onze food court.”

“Het aanbod wordt dit voorjaar alvast uitgebreid met een filiaal van Wasbar, de hippe combinatie van wasserette en lunchbar met nu al een tiental vestigingen in Vlaanderen en binnenkort dus ook in Wijnegem”

Katrien Geysen

In de modesector staan naar verluidt ook de Deense kledingketen Vila en de Nederlandse schoenenkoning vanHaren te trappelen van ongeduld om een winkel in Wijnegem te openen. Katrien Geysen spreekt tot slot tegen dat het grote shoppingcentrum met een structureel leegstandprobleem zou kampen. “Zeven legen panden op 250. Dat vind ik niet veel”, weerlegt ze dat hardnekkig gerucht.

Het kleine winkeltje van Tupperware bij de Albert Heijn in Wijnegem was gisteren trouwens gesloten omwille van ‘inventarisopmaak’. Of er een verband is met de fabriekssluiting in Aalst en of de winkel ooit nog terug opengaat is onduidelijk.

Yatta!, specialist in Aziatische streetfood, was één van de druk bezochte nieuwkomers in Wijnegem. Foto: koen fasseur