Deze transactie sluit naadloos aan bij de door Milcobel uitgezette strategie om zich volledig te richten op haar kernactiviteiten in zuivel, meer bepaald premium zuivelingrediënten (zoals mozzarella, geraspte kaas, melkpoeder, wei, boter en room), consumentenproducten (waaronder bekende kaasmerken als Brugge Kaas en private label kaas), en distributie.
Onderdeel van deze strategie is ook de aangekondigde voorgenomen fusie met FrieslandCampina, waarmee Milcobel een veerkrachtige en toekomstbestendige coöperatie wil vormen.
Operatie met opbrengsten
De opbrengsten uit de verkoop van YSCO zullen worden geïnvesteerd in het verbeteren van de productieprocessen, het optimaliseren van de infrastructuur en het vervroegd aflossen van langetermijnschulden. Hierdoor wordt directe waarde gecreëerd voor de leden-melkveehouders van Milcobel.
ovendien profiteren de leden-melkveehouders rechtstreeks van de verkoop via een extra getrouwheidspremie van 3 euro /100 liter geleverde melk: 1,5 euro/100 liter over de liters van 2024 en 1,5 EUR/100 liter over de geleverde liters van 2025.