Steven Peleman Zo ziet de voormalige Opel-site in de Antwerpse haven er nu langs de straatkant uit. Dit jaar start de bouw van de recyclagefabriek Triple Helix Sure Pure van Steven Peleman. Foto: koen fasseur

Er beweegt eindelijk iets op site Opel-fabriek: “Eind dit jaar willen we eerste deel van onze fabriek openen”

In 2025 zal na vijftien jaar waarschijnlijk een einde komen aan de leegstand op de oude Opel-site in de Antwerpse haven. Het recyclagebedrijf Triple Helix Sure Pure wil er in het eerste kwartaal van dit jaar beginnen met de bouw van zijn eerste fabriek. Eind dit jaar zou het eerste deel van die fabriek opengaan.

In december 2010 ging de deur van de Opel-fabriek, waar toen 2.600 mensen werkten, in de Antwerpse haven voor de laatste keer dicht. Wie toen een baby was, is vandaag dus al een tiener die (normaal) in het derde middelbaar zit. In een kinderleven kan veel gebeuren, maar op de terreinen aan het Churchill-dok waar de Opel-fabriek vroeger was gevestigd, is in al die tijd amper actie geweest. De Opel-fabriek is tegen de grond gegaan, maar er is niets in de plaats gekomen.

De Opel-fabriek in de Antwerpse haven ging in december 2010 dicht. Foto: BELGA

2025 is het jaar dat daar verandering in moet brengen. Vijf bedrijven hebben van de Antwerpse haven al een concessie gekregen om in het Next Gen-district, zoals die oude Opel-site tegenwoordig wordt genoemd, een bedrijf op te richten. Door de crisis in de chemie, de bouw en ongeveer de hele rest van de economie zijn die concessies tot hiertoe nog altijd niet in concrete fabrieken omgezet. Maar één bedrijf wil dit voorjaar toch beginnen bouwen: het Antwerpse Triple Helix Sure Pure, dat grotendeels met Belgisch geld wordt opgericht, is nagenoeg klaar om uit de startblokken te schieten.

“We hadden eigenlijk al veel vroeger met onze kapitaalronde klaar willen zijn. Maar door de crisis gaat het trager dan we hadden gehoopt”

Steven Peleman

“Voor de opstart van de fabriek is 65 miljoen euro nodig. Op 7 miljoen euro na is dat startkapitaal volledig toegezegd”, zegt Schotenaar Steven Peleman (51), de oprichter van Triple Helix Sure Pure. “We hadden eigenlijk al veel vroeger met onze kapitaalronde klaar willen zijn. Maar door de crisis gaat het trager dan we hadden gehoopt. Begin vorig jaar waren we eigenlijk al rond met de financiering, toen op het laatste moment een grote investeerder om interne redenen is afgehaakt. Maar nu zijn we met andere partijen alleen nog over de laatste miljoenen aan het onderhandelen. Die gesprekken verlopen goed. We willen in het eerste kwartaal van dit jaar met de bouw van de fabriek beginnen.”

Steven Peleman is oprichter van Triple Helix Sure Pure, het eerste bedrijf dat op de oude Opel-site in de Antwerpse haven komt. Foto: Patrick De Roo

Alle vergunningen zijn binnen

“De plakkaten van bouwgroepen Willy Naessens en Vanhout staan al op het terrein”, zegt Steven Peleman. “Als we de laatste euro investeringsgeld binnen hebben, kan het bedrijf van Willy Naessens meteen met de ruwbouw beginnen. Een tweetal maanden na de fysieke start van de bouwwerken zal die er voor een groot stuk staan. Eind dit jaar willen we een eerste deel van onze fabriek al openen. Het kan zo snel gaan omdat de bouwbedrijven klaarstaan en al onze vergunningen vandaag al binnen zijn. Er zijn ook al bodem- en waterstalen genomen.”

Het bedrijf van Willy Naessens gaat de eerste fabriek op de voormalige Opel-site bouwen. Foto: BELGA

Schuimen uit matrassen halen

Wat gaat Triple Helix Sure Pure in het Next Gen-district nu eigenlijk exact doen? “We gaan polyurethaanschuimen halen uit onder meer afgedankte autostoelen, matrassen en koelkasten”, zegt Peleman. “Vandaag worden die producten meestal verbrand en komt er dus veel CO₂ vrij. Wij gaan ervoor zorgen dat ze worden ingezameld in de buurt van onze fabriek, en laten andere bedrijven de polyurethaan eruithalen. We gaan dat schuim in onze fabriek in het Next Gen-district vervolgens behandelen, wassen en uitzuiveren en door een chemische reactor laten gaan. In onze fabriek zullen vier reactorlijnen komen. Uiteindelijk maken we met onze reactoren polyolen en aminen of isocyanaat-derivaten van dat schuim, die we verkopen aan chemiebedrijven in de buurt. Die chemiebedrijven kunnen dan met die polyolen en aminen onder meer polyurethaanschuim maken. Dat is een grote winst voor het klimaat, want er moet niet telkens opnieuw olie worden opgepompt om nieuw polyurethaanschuim te maken. Als onze vier reactorlijnen na drie jaar in werking zijn, zullen we minstens 45 mensen tewerkstellen.”

“We gaan polyurethaanschuimen halen uit onder meer afgedankte autostoelen, matrassen en koelkasten”

Steven Peleman

Zo zou de fabriek Triple Helix Sure Pure er tegen het einde van dit jaar moeten uit zien. Foto: rr

Antwerpse fabriek kopiëren in buitenland

Triple Helix Sure Pure stoot tijdens het recyclageproces geen CO₂ uit. “We werken zonder verbrandingsprocessen. Er zal geen geluid zijn, geen geur en geen uitstoot van schadelijke stoffen”, zegt Steven Peleman.

Hij wil zijn fabriek ook kopiëren. “We willen de schuimen lokaal uit matrassen, autostoelen en koelkasten recycleren, zodat vrachtwagens geen tienduizenden kilometer moeten rijden”, zegt Peleman. “Daarom voeren we nu gesprekken om een kopie van onze toekomstige Antwerpse fabriek op te richten in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, India en Australië.”