Colruyt Aalst Het gebouw recupereert restwarmte en bespaart zo 75 procent energie. Foto: Colruyt

Concurrenten openen hun winkels wél op zondag: “Toch zal Colruyt marktleider blijven”

Colruyt heeft in de eerste helft van vorig jaar marktaandeel verloren. Hun winkels zijn op zondag dicht, terwijl steeds meer grotere Delhaizes dan wél open zijn. “Toch is de kans klein dat Colruyt in de komende vijf jaar zijn marktleiderschap zal verliezen”, zegt retailexpert Gino Van Ossel (Vlerick Business School).

De meeste Delhaize-winkels die in 2023 en 2024 zijn overgedragen aan zelfstandige uitbaters, zijn sinds de overname elke zondag open. Colruyt-winkels zijn dat niet, onder meer omdat de personeelskosten dan te hoog zouden oplopen. Colruyt baat zijn winkels zelf uit, waardoor het dus zogenaamde geïntegreerde winkels zijn, en die zitten in een ander (en duurder) paritair comité dan de winkels die worden uitgebaat door zelfstandige ondernemers.

Colruyt is vandaag marktleider. Met de Colruyt-winkels en zusterketens Okay, Spar en Comarkt had het in België in de eerste helft van 2024 een marktaandeel van 31,2 procent. Dat is 0,4 procent minder dan een jaar eerder. Sommige winkels van bijvoorbeeld Okay en Spar zijn op zondag open, maar de Colruyt-winkels, die het gros van het winkelbestand uitmaken, zijn dan dus gesloten.

“Het verlies van marktaandeel van Colruyt komt zeker doordat steeds meer Delhaize-winkels en andere winkels op zondag open zijn”, zegt Gino Van Ossel. “Veel zelfstandigen die in 2023 of 2024 een winkel van Delhaize hebben overgenomen, spreken van een omzetstijging van meer dan 10 procent. Klanten kopen op zondag ook meer dan vroeger. Vroeger gingen we op zondag iets in de winkel halen dat we in de week waren vergeten. Maar nu steeds meer grotere winkels op zondag open zijn, stijgt de waarde van het gemiddelde kassaticket op die dag. Gezinnen kunnen nu op zondag makkelijker hun inkopen voor de hele week doen.”

Einde van de hyperinflatie

“Toch is de kans klein dat Colruyt in de komende vijf jaar zijn marktleiderschap zal verliezen”, zegt Gino Van Ossel. “Colruyt blijft inzetten op de laagste prijzen, en die formule spreekt nu eenmaal veel mensen aan. De terugval in het marktaandeel heeft meer te maken met het einde van de hyperinflatie. Toen de prijzen heel sterk stegen, gingen meer mensen naar Colruyt. Nu de inflatie genormaliseerd is, valt dat effect een beetje weg. Bovendien profiteerde Colruyt van de stakingen bij Delhaize. Die zijn er nu niet meer, waardoor die stijging in omzet bij Colruyt nu dus weer teniet is gedaan.”

“Eigenlijk zag Delhaize zijn concurrent Colruyt dus verder uitlopen, en heeft het zijn extra achterstand nu weer een beetje goedgemaakt”, zegt Gino Van Ossel. “Maar Colruyt blijft wel duidelijk de marktleider, ook omdat het een zakenmodel heeft dat uitermate geschikt is om veel omzet te halen per vierkante meter. Want klanten kopen er producten in grote verpakkingen die lang houdbaar zijn. Delhaize zet vooral in op verse producten. Die brengen minder omzet binnen, maar de winstmarge op verse producten is wel groter.”