m51c5rz0 Foto: Shutterstock / JHS

COLUMN. Goede voornemens voor 2025: het nut van beleggen in kmo’s

Rudy Aernoudt is professor, schrijver, filosoof, econoom en columnist. Geregeld kruipt hij in zijn pen om een kritische column te schrijven voor alle regio's van Made in. Vandaag buigt hij zich over het nut van beleggen in kmo's.

De jaarwisseling gaat meestal gepaard met goede intenties. Nee, ik heb het niet over meer bewegen of minder drinken, maar over beleggen in kmo’s.

De strikte reglementering die de banken moeten respecteren – de zogenaamde Bazel reglementeringen – maken het steeds moeilijker om kredieten los te peuteren bij banken. Zeker wanneer er niet voldoende historisch bewezen terugbetalingscapaciteit is en waarborgen onvoldoende aanwezig zijn. Kmo’s die willen uitbreiden kloppen dan ook steeds vaker aan bij het grote publiek, anders gezegd bij de massa of de crowd.

Lees ook: COLUMN. Met dank aan de kmo: waarom wij beter tegen crisissen kunnen dan onze buurlanden

Beleggen in kmo’s is niet zonder risico. Jammer genoeg gaan er heel wat failliet. Het volstaat de cijfers op Made in te volgen om vast te stellen dat praktisch om het uur een kmo de boeken neerlegt in België. Deze cijfers schrikken dan ook veel beleggers af om te beleggen in kmo’s. Crowdfunding blijft dan ook een vrij marginaal fenomeen dat in België slechts twee procent van de financiering van kmo’s vertegenwoordigt, ofwel jaarlijks ongeveer 100 miljoen euro, verspreid over 200 bedrijven. De banken zijn nog steeds 50 keer belangrijker.

Dit bedrag is peanuts in vergelijking met de gigantische bedragen op de spaarboekjes. Want de crowd heeft geld. De Belg parkeert 370 Miljard euro (cijfers juli 2024) op de spaarboekjes. Vele van die spaarders lachen groen bij het bekijken van de schare intresten die de spaarboekjes opbrengt. De intrest op het boekje staat in schril contrast met de 6% tot 10% die men bij crowdfunding kan verkrijgen. Is dat voor hen dan een waardig alternatief of toch te risicovol?

“Het West-Vlaamse Ferroconstruct haalde 1,25 miljoen euro op en ging drie maanden later op de fles.”

Rudy Aernoudt

Kies de juiste KMO

De belangrijkste manier om risico in te dekken is wedden op gezonde paarden. Daarbij moet vooral worden gekeken naar de reden waarom een kmo op zoek is naar geld. Grosso modo onderscheiden we drie redenen. Ten eerste, bedrijven die in moeilijkheden zitten en die niet meer weten van welk hout pijlen te maken. Vaak is hun laatste reddingsboei crowdfunding. Sommige redden het, andere gaan kort na de ophaling failliet. Het is dus belangrijk dat wie investeert ook goed analyseert wat de toekomstperspectieven van het bedrijf zijn. Ter illustratie: Het West-Vlaamse Ferroconstruct haalde 1,25 miljoen euro op en ging drie maanden later op de fles. Het Limburgse dessertbedrijf PEAS haalde 240.000 euro op en legde anderhalf jaar later de boeken neer. Ten tweede hebben we startende bedrijven. Als men weet dat 50% van de starters hun vijfde levensjaar niet halen, is ook dit risicovol en is het belangrijk in te zetten op levensvatbare projecten.

Een derde motief zijn bedrijven die expanderen. Die expansiedrift gaat vaak te snel voor de banken die eerder verkiezen dat bedrijven geleidelijk groeien en hun vorige kredieten terugbetalen wanneer ze er nieuwe aanvragen. Voor gezonde bedrijven die snel willen gaan is de crowd dan een alternatief. Om op die crowd beroep te kunnen doen, is een zekere naamsbekendheid welkom. We zien dan ook dat vele van die bedrijven in de B2C sector zitten. Mr. Spaghetti, Balls & Glory, Piet Moodshop, Think Tomato en Bakkerij Van Hecke zijn alle voorbeelden van geslaagde geldophalingen.

“Een geslaagde crowdfinanciering brengt niet alleen geld in het laatje, maar creëert ook naamsbekendheid.”

Rudy Aernoudt

Wie de smaak te pakken heeft…

Veel bedrijven die de smaak van crowdfunding te pakken hebben gaan er bij iedere verdere expansie opnieuw beroep op doen. Een bedrijf zoals IzyCoffee haalde reeds één miljoen op in drie kapitaalrondes en financiert nu zijn verdere expansie met een nieuwe ronde van 500.000 euro (zie artikel). Brouwerij de Halve Maan, gekend van de Brugse Zot, haalde twee miljoen op in 24 uur nadat het in een eerdere ronde 300.000 euro ophaalde voor een pijpleiding.

Voor veel van die kmo’s gaat het niet alleen om geld maar ook om publiciteit. Een geslaagde crowdfinanciering brengt niet alleen geld in het laatje, maar creëert ook nog meer naamsbekendheid. Als je belegt in één van deze bedrijven, is de kans ook groot dat je het product gaat consumeren. Crowdfunding is dus ook een vorm van klantenbinding.  Wie de juiste bedrijven kiest heeft niet alleen een heel behoorlijk rendement in verhouding tot het risico, maar kan dan ook genieten van de ‘eigen’ producten. Leuk toch om te doen met een beperkt gedeelte van je spaargelden.