De iconische neonletters, ooit synoniem voor de legendarische RECOR-meubelfabriek, hebben hun plaats teruggevonden op het vernieuwde kantoorgebouw ‘The Office’. Na een grondige renovatie en een duurzame make-over staan de letters opnieuw te pronken, ditmaal met een extra ‘E’ die de transformatie naar RE-CORE symboliseert. Het plaatsen van de drie meter hoge letters is een belangrijke mijlpaal in de reconversie van deze voormalige industriële site naar een toekomstbestendige bedrijvencampus door projectontwikkelaar Futurn en bouwbedrijf Mathieu Gijbels.
Een stukje erfgoed in een nieuw jasje
Het herstel van de neonletters werd uitgevoerd door Publima, de oorspronkelijke fabrikant die ze ruim 50 jaar geleden – toen nog onder de naam Elbo Signs – ontwierp en produceerde. Bij de renovatie werden de authentieke neonbuizen op artisanale wijze geblazen en gepoederd, wat de letters hun originele uitstraling geeft. De bestaande letters werden herlakt in hun oorspronkelijke RAL-kleuren, terwijl een nieuwe ‘E’ werd toegevoegd om het nieuwe RE-CORE-verhaal kracht bij te zetten. De letters staan ditmaal iets hoger op het dak, omdat er een extra bouwlaag werd toegevoegd.
“De terugkeer van de neonletters staat symbool voor onze visie: respect voor het verleden gecombineerd met een blik op de toekomst,” zegt Gunther Biddelo, Managing Partner van Futurn. “De ambachtelijke restauratie door Publima onderstreept ons streven naar authenticiteit en kwaliteit. Het was belangrijk voor ons om niet alleen de uitstraling van de letters, maar ook het vakmanschap van 50 jaar geleden in ere te houden.”
Een nieuwe toekomst voor een historisch icoon
“RE-CORE staat letterlijk voor het terugkeren naar de kern: naar wat er echt toe doet,” legt Mathi Gijbels, voorzitter van Gijbels Group, uit. “Ons doel is een bedrijvencampus ontwikkelen waar fijn werken, zorg voor ons klimaat en gezond ondernemen in balans zijn.”
RE-CORE in cijfers en ambities:
• Eerste oplevering: Het kantoorgebouw, inclusief optopping, wordt in het eerste kwartaal van 2025 opgeleverd.
• The Office: Er is een principe-akkoord met een huurder die 50% van het gebouw inneemt vanaf de tweede helft 2025.
• Verkoop gebouwen op maat: Meer dan 50% van de bedrijfsgebouwen op maat is reeds verkocht.
• Verkoop KMO-units: 50% van de units zijn verkocht
• Ambitie: De site uitbouwen tot een van de meest duurzame bedrijvencampussen in Vlaanderen.