De cijfers zijn duidelijk voor Johann Leten: “Een neerwaartse omslag zit er nog niet direct aan te komen, maar er is ook niets dat pleit voor een opwaartse doorstart. Een vrij lange stilstand tot diep in het voorjaar van 2025 lijkt het meest plausibele scenario. Een gelijkaardig geluid valt te horen bij de najaarsprognose van de Nationale Bank. De onzekerheid is groot, vooral door de internationale situatie (Trump, Oekraïne, Midden-Oosten, Palestina,…). Maar ook de energieprijs blijft parten spelen, vooral bij de energie-intensieve industriële bedrijven.”
“Daar komt nog eens bovenop dat de bedrijfsinvesteringen in dalende lijn zitten, na een relatief grote piek in die investeringen. Tot slot is de laatste maanden ook de jobcreatie en de export stilgevallen. In de huidige context lijken we af te steven op een groei van zowat 1% van het bbp. In de komende jaren zou die licht stijgen naar zo’n 1,2 à 1,4%. Nog steeds (beperkte) groei, maar als we willen dat de overheidskosten betaalbaar blijven en dat Vlaanderen een van de meest welvarende regio’s ter wereld wordt, is elk jaar minstens 2% groei nodig. We hebben dus wel degelijk een probleem…”
En dat blijkt ook uit de sectoriële gegevens van de Voka-analyse. Zo weet Directeur Belangenbehartiging Jonas De Raeve dat het aantal afgeleverde exportattesten in november met 9,5% is teruggelopen. En ook de waarde van de exportzendingen verliest terrein: -6,5%. De zesde krimp op rij…
In de bouw is het kommer en kwel. Vooral de renovatiemarkt is harder in elkaar gestuikt dan een kartonnen huisje in de orkaan Katrina: de residentiële renovatie ging er met 18,6% op achteruit, de niet-residentiële (dus kantoren en andere bedrijfsgebouwen) zelfs met 34,5%. Auw! Komt daar nog bij: de marges in de residentiële nieuwbouw, zeg maar de woningen- en appartementsbouw, zakken met 16,4%…
En als we dan toch met slecht nieuws bezig zijn: het aantal inschrijvingen van vrachtwagens en opleggers liep in november terug met 19,8%. Gelukkig compenseert de verkoop van personenwagens enigszins het resultaat van de voertuigenmarkt.
En dan de arbeidsmarkt: er werden in november 18,4% minder vacatures uitgeschreven. Wat betekent: het gaat niet zo goed en er zijn minder mensen nodig. Nochtans werden er minder werkzoekende werklozen geregistreerd. Degenen die willen, geraken dus toch nog aan de bak.
Tot slot het toerisme: daar valt in deze periode van het jaar weinig over te zeggen. Een status quo, met hoop op verbetering als het weer aanvaardbaar wordt om toeristen naar Limburg te lokken.
Conclusie? “6/10 van de Limburgse bedrijven is negatief, tot zéér negatief”, telt Johann Leten. “Niets om vrolijk over te zijn. Een grote ongerustheid over de toekomst is een logische reactie. We houden ons hart vast en hopen om maatregelen die het sentiment, en daarmee het hele tij, snel kunnen doen keren.”