Begonnen in september 2018 met een vintage coffeetruck onder de brug aan het station van Izegem, is IzyCoffee mede dankzij het aanwenden van alternatieve financieringsmogelijkheden en het consequent omzetten van stapelfinanciering, anno 2024 uitgegroeid tot de grootste Belgische koffiebarketen met een sterk herkenbaar high-street merk.
Om de nieuwe expansie te helpen financieren, wil hij net als in het verleden de financiële toer op. “In onze eerste Winwinner campagne, die we in 2019 organiseerden, haalden we 150.000 euro op”, aldus Buyse. “Dit bedrag investeerden we meteen in het openen van 2 nieuwe koffiebars (Tielt, Torhout). Het doel van de tweede Winwinner campagne in 2021, waarmee we zomaar even 350.000 euro wisten op te halen, was om IzyCoffee naar Belgische stations te brengen. In de herfst van 2021 ontstonden er echter reusachtig nieuwe marktopportuniteiten voor ons en beslisten we die opgehaalde gelden in te zetten voor 2 échte IzyCoffee flagship stores op twee van Vlaanderens top locaties: de Meir in Antwerpen en de Lange Munt in Gent. Op dat moment onze 9e en 10e IzyCoffee shops. Onze 3e Winwinner campagne (500.000 euro in minder dan 2 dagen opgehaald) vond plaats in juni 2023. Deze campagne maakte deel uit van een grotere financieringsronde van ongeveer 1,5 miljoen euro, waarmee we negen nieuwe (flagship)-stores openden. Dit zorgde ervoor dat IzyCoffee eind 2024 een voorlopig totaal van 22 shops heeft.”
Sneeuwbal effect
Van één zaak is Buyse rotsvast overtuigd: het potentieel is nog lang niet uitgeput en dus wil IzyCoffee in 2025 doorgroeien naar 38 shops. “We gaan daarom voor een grote financieringsronde van in totaal 3,3 miljoen euro kapitaal”, aldus Buyse. “Basis is de 300.000 euro equity-based crowdfunding die we eerder dit jaar ophaalden via Crowdcube. Met deze Winwinner-campagne hopen we 1 miljoen euro op te halen. Beide bedragen worden als leverage bij bank (KBC) en staat (PMV) gebruikt, om nog eens potentieel van beide entiteiten elk 1 miljoen euro te verkrijgen.”
Voor elk wat wils
Deze nieuwe financieringsplannen moeten in 2025 leiden naar de opening van 16 nieuwe IzyCoffee flagship stores op triple A-locaties in verschillende grootsteden, zowel in eigen land als in het buitenland. Rendement? “Geen probleem”, aldus Buyse. “Een klein voorbeeld: onze flagship store in Gent Langemunt zal na 3 jaar de jaaromzet in 2024 verdubbelen (naar 600.000 euro) in vergelijking met 2022. We doen dit met een EBITDA-marge van ongeveer 30%, wat de benchmark is in de Belgische foodservice. En een kleine teaser: in Kortrijk behalen we in 2024 zelfs een EBITDA-marge van 40% (op een weliswaar kleinere omzet). Onze totale IzyCoffee omzet in 2024 zal in vergelijking met 2023 bijna verdubbelen (van iets meer dan 2,5 miljoen naar ongeveer 4,5 miljoen euro. Onze EBITDA-marge zal van 11,5% in 2023 naar meer dan 15% in 2024 groeien, wat onze profitabiliteit logischerwijze ten goede komt. Kortom, we slagen erin om IzyCoffee financieel zeer gezond verder te ontwikkelen.”
IzyCoffee wil al wie interesse heeft – groot of klein – verleiden met diverse formules. Crowdlening kan maar ook een Winwinner-campagne werd op dinsdag 17 december gelanceerd (zie www.winwinner.be).
Voor meer info: https://invest.winwinner.be/nl/projects/824-izycoffee