Drukkerij Peeters opende in 1955 op de Mechelbaan in Beerzel. In 1959 lanceerden bezielers Jos en Emiel Peeters Het Reklameklokje. Advertenties van lokale handelaars en activiteiten worden erin gebundeld met gemeentelijk nieuws en overlijdensberichten. Intussen runnen Karel (64) en Dirk (63), zoons van Jos, de zaak. Hun zus Ilse (58) is medewerkster.
“Het Reklameklokje begon omdat de handelaars in de regio zelf vroegen naar een medium om extra reclame te maken”, legt Ilse uit. “Het begon als een uitgave in zwart-wit. Zo evolueerde het tot een krantje in twee kleuren en later tot de moderne uitgave van tegenwoordig. Tijdens de hoogdagen verdeelden we Het Reklameklokje in de regio’s Duffel, Heist-op-den-Berg en Aarschot, wekelijks goed voor 93.000 exemplaren in twee edities.”
Inmiddels ontwikkelde Het Reklameklokje zich tot een tweewekelijkse publicatie, goed voor 38.000 stuks in Berlaar, Hulshout, Heist-op-den-Berg en Putte. In Begijnendijk wordt het niet meer aan huis geleverd, maar is het nog verkrijgbaar bij boekhandels en supermarkten. Het aantal pagina’s liep terug tot een twintigtal. Je kunt het krantje ook online lezen, maar ook het digitale verhaal stopt na volgende week. Wat voor de familie de doorslag gaf?
Derde generatie
“De gemeentelijke taksen werden heel hoog”, stelt Ilse. “De verdeling liep ook niet meer zoals het hoort en er zijn minder lokale handelaars die er gebruik van maken. Alles gebeurt vaker online. Tijdens corona is dat nog wat versterkt. Het is natuurlijk aan afscheid met pijn in het hart. Intussen stromen ook de reacties van onze lezers binnen. Iedereen vindt het jammer.”
In de laatste editie staat een dankwoordje aan de trouwe lezers en adverteerders. In de drukkerij wacht intussen genoeg ander werk. “We drukken geboortekaartjes, stripverhalen, heemkundige boeken, bedrijfsdrukwerk en nog veel meer”, zegt Ilse. “Iedereen is bij ons welkom voor drukwerk. Een zoon van Karel en een zoon van mij zitten mee in de zaak. De derde generatie staat dus klaar.”