Business Dates Voka 19 startende ondernemers van het Bryo-traject van Voka-KvK Vlaams-Brabant kwamen in contact met 13 experts bij Labora in Leuven. Foto: rr

Voka koppelt starters aan experten tijdens Business Dates

19 startende ondernemers kwamen in contact met 13 experts bij Labora in Leuven. “Tijdens de business dates, inbegrepen in het Bryo-traject, komen onze starters in contact met gevestigde ondernemers. Zo leren zij bij, maar ook omgekeerd is het steeds een heel leerrijke avond voor alle deelnemers”, zegt Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka-KvK Vlaams-Brabant.

Tim van Hoorenbeke van PKF Bofidi is een van de experten waar starters hun vragen aan konden stellen. Hij blikt tevreden terug om de avond. “Mijn doel tijdens de business dates was om als accountant mensen te inspireren en hen ideeën te geven, met andere woorden, de ondernemersspirit te vergroten, los van fiscaal advies. Ik vond het vooral ook mooi om te zien hoe groot de passie is bij de starters, ongeacht de sector waar ze hun bedrijf in hebben.”

Expert Tom Verheyden van Future Business Architects, die als missie heeft om bedrijven te laten groeien, ziet een grote onzekerheid bij startende ondernemers. “In vrijwel elk gesprek vroegen ondernemers zich af of ze wel de juiste prijs voor hun diensten rekenden. Vaak kenden ze het antwoord niet, omdat ze zich onvoldoende bewust waren van de waarde van hun werk en de neiging hadden zichzelf klein te maken. Mijn advies aan elke ondernemer was dan ook: doe dat vooral niet.”

Deelnemer Maarten Groven van interieurbureau Konrad & Fraay bereidde zich op een unieke manier voor om zijn half uur durende dates met experten vlot te laten verlopen. “Ik ben nog niet zo lang aan het netwerken en kende veel van de experts niet. Omdat ik het niet altijd vanzelfsprekend vind om hen de juiste vragen te stellen, ondervroeg ik op voorhand AI om enkele vragen te krijgen die ik hen kon stellen. Dat zorgde ervoor dat het gesprek vlotter kon beginnen en dat ik goede antwoorden kreeg.”

Jelle Verbeeck van cybersecuritybedrijf Defend OT had vooral vragen rond marketing, maar kreeg ook andere inzichten. “In contact kunnen komen met mensen die veel meer kennis dan jezelf hebben over bepaalde doelgebieden van het ondernemerschap, dat was het doel van de business dates. Zo leerde ik onder andere meer over de meerwaarde van een personal assistent en het belang van SEO en marketing voor ons bedrijf. Ik denk ook dat uit de gesprekken er nieuwe businessrelaties zullen ontstaan.”