hcj event

Samba! Handelsakkoord met Zuid-Amerika kan onze kmo’s doen swingen

Toegegeven: het klinkt ver van ons bed, dat EU-Mercosur Handelsakkoord, waar woensdag in het parlement over werd gedebatteerd. Toch zijn de afspraken die hierin worden vastgelegd met Zuid-Amerikaanse landen als Brazilië en Argentinië heel belangrijk voor vele Limburgse ondernemingen. "Het biedt enorme kansen voor onze bedrijven om gouden zaken te doen", zegt Christine Thonnon van Voka Limburg, daarin bijgetreden door onderneming HCJ uit Genk, die de Braziliaanse markt verkent.

De afgelopen vier jaar exporteerden Limburgse bedrijven voor bijna 80 miljoen euro aan goederen en diensten naar de Mercosur-landen (Brazilië, Argentinië, Paraguay, Uruguay en Bolivia). Het gros van de handel – meer dan de helft – gebeurde met Brazilië. Dat blijkt uit een analyse van de certificaten van oorsprong – CO’s – uitgereikt door het Exportloket van Voka Limburg.

“Mercosur-landen hebben samen zo’n 300 miljoen inwoners”, weet Christine Thonnon, manager Internationalisering van Voka Limburg. “Brazilië alleen telt al 214 miljoen mensen, met een groeiende midden- en hogere klasse. Het is een consumenteneconomie met een toenemende vraag naar hoogwaardige Europese producten. Dit biedt Limburgse ondernemers ongekende mogelijkheden om nieuwe markten aan te boren en hun export te versterken.”

Het nieuwe handelsakkoord biedt daar kansen voor. “Een succesvol handelsakkoord betekent lagere of zelfs afgeschafte importtarieven, waardoor bedrijven kunnen besparen op hun kosten. Dit leidt tot hogere marges en een betere concurrentiepositie, essentieel voor kmo’s. Het akkoord kan daardoor een directe impact hebben op de winstgevendheid van bedrijven in Limburg”, benadrukt Thonnon.

Uitzetvoegen voor Braziliaanse markt

Een voorbeeld van een Limburgs bedrijf dat de wereld – en met nam ook Zuid-Amerika als klant heeft – is Hengelhoef Concrete Joints, kortweg HCJ. De onderneming uit Genk werd opgericht in 2007 en is producent van in uitzetvoegen voor betonvloeren. 85% van de sales van HCJ is uitvoer. Gezien het groeipotentieel heeft het bedrijf een bewuste keuze gemaakt voor de Braziliaanse markt.

“Brazilië heeft een sterk protectionistische economie, wat het als Belgische producent van hoogwaardige producten moeilijk maakt om te concurreren met lokale spelers”, vertelt Johan Neys, salesmanager Americas van HCJ. “Recent is de interesse in hoogkwalitatieve uitzetvoegen gestegen. Dit, in combinatie met het grote aantal industriële en logistieke projecten, maakt het een belangrijke groeimarkt voor ons. De tarieven en complexiteit vertragen dit proces, en dus voor ons als KMO gaat het handelsakkoord tussen EU en Mercosur zonder twijfel een positieve impact hebben en onze groei niet alleen in Brazilië, maar ook in de rest van de Mercosur-regio versnellen.”