Bedrijven die hun klanten onduidelijke kosten aanrekenen of een slechte service bieden, moeten worden aangepakt waar het pijn doet: in hun portefeuille. Dat vindt Selahattin Koçak, sp.a-schepen van Beringen, ook bekend als ‘De Slimste Turk ter Wereld’. Hij reageert daarmee op de talrijke klachten die hij tijdens zijn dienstbetoon moet verwerken over leveranciers van elektriciteit, telefonie, gas of digitale tv. “Ten eerste zijn er de standaardklachten over prijsverhogingen waar de gewone man niets van snapt”, zegt Koçak. “Ze betalen meestal per domiciliëring en zien achteraf dat er enkele centen of euro’s extra zijn aangerekend voor een uitleg als ‘geleverde diensten’. Ten tweede is er een groeiend aantal klachten over operatoren van telefoon en digitale televisie omdat de klanten uren en soms dagen niet kunnen genieten van hun abonnement door allerlei storingen. Tegemoetkomingen zijn er zelden of nooit”.
Grof geldgewin
Koçak heeft in naam van zijn inwoners al herhaaldelijk brieven geschreven en gebeld met de dienstenleveranciers, maar veel haalt dat niet uit. “Daarom stel ik voor dat wie hier voortaan mee geconfronteerd wordt, gewoon de leverancier pijn doet waar het hoort: in zijn portefeuille. Betaal voortaan bijvoorbeeld in stukjes, zoals de helft tegen de deadline en de rest bij de eerste aanmaning. Ik besef dat dit burgerlijke ongehoorzaamheid is, maar blijkbaar is dit de enige taal die deze maatschappijen nog begrijpen. Misschien dat we hen op andere ideeën kunnen brengen dan louter het grof geldgewin.”