Marie-Fleur In het nieuwe gebouw komt een speciale winkelruimte gericht op de jonge, modebewuste vrouw. Foto: Joren De Weerdt

Lierse modezaak Marie-Fleur breidt uit met rooftoprestaurant en nieuwe winkel

Naast de bekende kleding- en lingeriezaak Marie-Fleur verrijst momenteel een nieuwbouwproject dat niet alleen extra ruimte biedt voor de iconische winkel, maar dat ook nieuwe winkels, een shoecorner en een rooftoprestaurant zal huisvesten. Met dit plan wil eigenares Katrijn Verlinden de winkelervaring naar een hoger niveau tillen en Marie-Fleur klaarmaken voor de toekomst.

Het verhaal van Marie-Fleur begint in 1986 met de moeder van huidige zaakvoerster Katrijn Verlinden, die een bescheiden kledingwinkeltje van 50 vierkante meter opende in het hart van Lier. “Mijn moeder had toen net twee kinderen en kampte, na haar zwangerschappen, met het probleem waar veel vrouwen mee worstelen: ze vond geen stijlvolle kleding in grotere maten”, vertelt Katrijn. “Dat was voor haar het moment om zelf actie te ondernemen. Ze besloot een winkel te openen die zich focuste op mode voor dames met een maatje meer. Het idee bleek een schot in de roos.”

De winkel groeide snel en verhuisde al gauw naar de Antwerpsestraat, toen de winkelstraat van Lier. Gaandeweg werd de doelgroep verbreed naar jongere vrouwen en kleinere maten, waardoor Marie-Fleur een nog breder publiek kon bedienen. Katrijn zelf begon in 2001 met een eigen lingeriezaak, niet ver van haar moeders winkel. “Ik had meteen mijn eigen klanten, maar ook de vaste klanten van mijn moeder wisten me te vinden”, blikt Katrijn terug.

Verhuis

In 2007 zette Katrijn samen met haar moeder opnieuw een grote stap. “We merkten dat het centrum van Lier steeds moeilijker bereikbaar werd met de wagen. Parkeren was een probleem en dat hield mensen tegen. Toen we toevallig een pand te koop zagen staan aan de Lierse ring, heb ik geen seconde getwijfeld. We zetten een nieuwbouw van maar liefst 1.000 vierkante meter neer, met niet alleen onze winkels, maar ook een gezellige brasserie waar klanten tussen het shoppen door konden genieten van een hapje en drankje. Die beslissing was een schot in de roos.”

Maar Marie-Fleur bleef groeien. “Voor corona voelden we al dat we uit onze voegen barstten. We wilden ons aanbod uitbreiden, zeker ook richting de jonge, trendy vrouw, maar binnen onze bestaande ruimte was dat moeilijk te realiseren. Toen hebben we de knoop doorgehakt: we zouden uitbreiden”, vertelt Katrijn.

Marie-Fleur
In het nieuwe gebouw zullen ook winkelruimtes verhuurd worden aan andere zaken. Foto: Joren De Weerdt

Rooftop

Het resultaat is een groots nieuwbouwproject dat nu in volle opbouw is. In het nieuwe gebouw komt een speciale winkelruimte gericht op de jonge, modebewuste vrouw. “We willen geen concessies doen aan kwaliteit of service. We blijven ons onderscheiden van de grote ketens en houden vast aan persoonlijke klantenservice en advies. Daarnaast willen we een mooie mix van betaalbare en exclusieve mode aanbieden, zodat iedereen hier iets naar zijn smaak kan vinden.”

Een ander belangrijk nieuw element is de shoecorner. “We horen vaak van klanten dat het moeilijk is om meteen gepaste schoenen bij hun outfit te vinden. Daar willen we een oplossing voor bieden”, legt Katrijn uit. Naast de uitbreiding van Marie-Fleur zal het gebouw extra winkelruimtes bieden die te huur zijn voor andere zaken

Maar het meest opvallende onderdeel van de nieuwbouw is ongetwijfeld het rooftoprestaurant dat bovenop het gebouw komt. “Het restaurant krijgt een prachtig uitzicht over de omgeving en biedt een unieke ervaring voor onze klanten. De bedoeling is om het uit te besteden aan ervaren horeca-uitbaters. Geïnteresseerden mogen zich zeker melden”, lacht Katrijn. “We hebben er alle vertrouwen in dat het een mooie aanvulling wordt op de winkelervaring. Klanten kunnen hier komen shoppen, iets eten in de brasserie of het rooftoprestaurant en er echt een volledige daguitstap van maken.”

Bovenop het gebouw komt een rooftoprestaurant. Foto: rr

Beleving

Met dit project zet Katrijn in op een totaalbeleving, iets wat volgens haar onmisbaar is in de huidige winkelwereld. “Online shoppen is makkelijk, maar je mist de beleving. Komen passen, persoonlijk advies krijgen, en genieten van een gezellige dag uit, dat is iets wat mensen online niet kunnen ervaren. Ik geloof dat dát de toekomst is: klanten verwennen en hen een ervaring bieden die ze nergens anders krijgen.”

Als alles volgens plan verloopt, opent het nieuwe gebouw in maart 2026 zijn deuren.