Zo’n 10.000 kilo walnoten en meer dan 1.000 mensen in sociale ateliers aan het werk: dat is het resultaat van de vierde editie van de Cera Notenkrakkencampagne. Ondanks een slecht notenjaar werden er 2.000 kilo meer walnoten ingezameld dan vorig jaar. Daarmee overtrof deze actie, die inzet op inclusie en duurzaamheid, alle verwachtingen. “Notenkrakken” groeit zo verder uit tot een straffe campagne met grote maatschappelijke impact.
De inzet van Notenkrakken is bijdragen tot een warme samenleving die diversiteit omarmt en mensen verbindt. Meer dan 1.000 Belgen maakten dit opnieuw waar, door in hun tuin, buurt en parken walnoten te rapen en af te leveren in de deelnemende sociale ateliers en buurtpunten. Zo maken ze kennis met de belangrijke maatschappelijke rol van deze sociale initiatieven en geven zij zinvol werk aan mensen met een fysieke, psychische of sociale afstand tot de arbeidsmarkt. De werkers in de ateliers zijn de echte krakken, want zij sorteren en kraken de noten voor verdere verwerking tot olie en bestickeren en verpakken nadien de flessen. Dit zorgt voor zinvol werk en inkomsten voor de ateliers.
Net als de voorbije jaren worden de noten geperst tot walnotenolie. Dankzij de grote oogst zullen de walnoten bijna 2.000 liter olie opleveren. Die wordt verkocht aan de Cera-vennoten in 3.500 Boxen vol Smaak, die ook samengesteld worden in sociale ateliers. De deelnemende ateliers met een winkel bieden de flessen van 250 ml ook te koop aan.
De actie wordt gecoördineerd door 37 graden, het bedrijf van Kim Hardy en Koen Windmolders, dat de talenten van mensen in de sociale economie op een zichtbare en zinvolle manier wilt inzetten. Zij zorgen in deze campagne voor de verbinding tussen alle Notenkrakken: de vennoten van Cera, de zorgateliers en de perser. Een nobel initiatief!