“Mijn ouders vertellen altijd hoe ik als 5-jarige al winkeltje speelde”, herinnert Ellen De Mul (25) zich. Die ingebakken passie voor ondernemen leidde haar naar een master in de Handelswetenschappen. “Ik dacht: ‘iets economisch studeren bereidt me voor om later mijn eigen boekhouding en eigen marketing te doen’. Uiteindelijk kreeg ik de kans om te gaan doctoreren. Niet vanzelfsprekend, zeker niet in mijn richting. Maar al snel besefte ik dat het niet mijn ding was. Tegelijkertijd deden enkele familiale gebeurtenissen me inzien dat het leven kort en onvoorspelbaar kan zijn.”
“Omdat ik zo lang in Leuven gewoond heb, ben ik gewend geraakt aan winkels waar je iets gaat kopen, terwijl iets kan drinken en vaak nog andere dingen kan beleven”
Ellen De Mul
Met Comfidence waagt ze de sprong als onderneemster. Je kan er terecht voor mannen- en vrouwenkledij en voor wijn. En vooral: bij Comfidence kom je shoppen. De winkel van Ellen haalt een typisch stadsconcept – waarbij winkelen ook een beleving is – naar Bornem. “Bornem kan dat wel gebruiken, denk ik”, licht ze toe. “Omdat ik zo lang in Leuven gewoond heb, ben ik gewend geraakt aan winkels waar je iets gaat kopen, terwijl iets kan drinken en vaak nog andere dingen kan beleven.”
In de winkel kan je zelf proevertjes wijn aftappen uit een speciale degustatiemachine. “Met die wijnbar zet ik volop in op beleving”, benadrukt Ellen. “Zeker in tijden van e-commerce moet je van winkelen echt een ervaring maken.”
De winkel zelf is een beetje weggestopt in de Ruiterstraat, een zijstraat van de Boomstraat. Daar vind je Comfidence terug op de verdieping boven drukkerij Ja-Cop. De trap naar boven – met genoeg aanmoedigingen om verder te gaan – leidt tot een grote, brede ruimte. “Dat vind ik belangrijk”, pikt Ellen in. “De producten moeten kunnen ademen. Het maakt de winkelervaring ook veel aangenamer.”
Wijndegustatiemachine
Comfidence staat voor kledij en wijn. De keuze voor kledij als product had Ellen snel gemaakt. “Zeker voor mannenkledij moet je al zoeken in Bornem. Door ook vrouwenkledij aan te bieden, moedig ik koppels aan om samen langs te komen.”
Voor de expertise over wijn rekent ze op een studievriend. “Tijdens zijn studies was hij al creatief bezig met wijnkisten, waar hij kasten van maakte”, zegt Ellen. “Nadien schoolde hij zich om tot sommelier en vandaag zit hij in de wijnhandel. Hij kwam met het idee om een wijndegustatiemachine te integreren bij Comfidence. Zo moet ik zelf niet altijd opdienen.”
Met een kaartje waar je geld oplaadt, vullen klanten zelf een bekertje. Als het hen smaakt, nemen ze lekker makkelijk de juiste fles uit de rekken die uitgestald staan rond de machine. “In België is dit concept vrij nieuw, in Nederland zie je het al meer”, weet Ellen.
Zelfstandig
Ellen is piepjong, staat aan het begin van haar verhaal als onderneemster, maar straalt zelfvertrouwen uit. “Ook al was het in het begin veel experimenteren”, geeft ze toe. “Bepalen welke merken ik wil verkopen, was gemakkelijk. Uiteindelijk ben ik op mijn buikgevoel afgegaan. De merken die ik nu uithang, passen bij het DNA van de winkel en passen ook bij elkaar.”
Ze is vooralsnog een one man team. Toch ziet ze de lange dagen van een zelfstandige helemaal zitten. “Tijdens mijn doctoraat heb ik ook vaak tot laat gewerkt en heb ik geleerd om zelfstandig te zijn. Maar wat mij vooral energie geeft, is het sociale aspect van Comfidence. Mensen blij en zelfzeker maken, vind ik zalig.”