Agristo CEO’s – Hannelore Raes Filip Wallays

Agristo wil tegen 2030 in omvang verdubbelen

HARELBEKE, WIELSBEKE - Het familiebedrijf Agristo, specialist in diepgevroren aardappelproducten, weegt vandaag zo'n 1,2 miljard aan omzet. Tegen 2030 wil de bedrijfsleiding (Filip Wallays, Hannelore Raes) daar het dubbele van maken, en dat middels een mega investering van 650 miljoen euro. "Iedereen in de wereld heeft recht op eten", zo luidt de boodschap.  

Filip Wallays en Hannelore Raes ontvouwden recent hun plannen en ambities in de krant De Tijd. “Er zijn ruim 8 miljard mensen in de wereld, en die moeten allemaal gevoed worden”, zo ziet de bedrijfsleiding het. Of met andere woorden: er is nog voldoende groeipotentieel op deze aardbol om er vol voor te gaan.

België is een belangrijk deel van de potato belt, een gordel van Duitsland over Nederland en ons land tot in Frankrijk, waar op honderdduizenden hectaren aardappelen worden geteeld. Ook in de productie van diepgevroren aardappelproducten zoals frieten en kroketten is ons land een wereldspeler.

Wereldtop in de sector

Agristo is gespecialiseerd in huismerken van retailers (private label) en inmiddels al jarenlang een wereldspeler. Het West-Vlaamse bedrijf heeft zich genesteld in de top 5 van de sector, en doet dat samen met het eveneens West-Vlaamse Clarebout. De top 5 wordt aangevuld met  het Amerikaanse J.R. Simplot, het Canadese McCain en het eveneens Amerikaanse (en beursgenoteerde) Lamb Weston. Mc Cain is nog altijd de nummer één.

“Onze ambitie is vooral om de referentie te zijn in de markt en dat betekent niet per se ook de grootste zijn”, zegt Wallays nog in De Tijd. Agristo wil in 2030 ook 10 procent van zijn omzet halen uit productie buiten West-Europa. In eerste instantie gaat het dus om India. Maar het kijkt ook naar andere continenten, zelfs naar de VS.