De app is ontwikkeld om yogahoudingen te analyseren en persoonlijke oefenschema’s samen te stellen. Met spelprikkels houdt de app gebruikers gemotiveerd, terwijl het inclusieve design alle lichaamstypes en niveaus verwelkomt. Het ontstond als afstudeerproject van 3 bachelorstudenten Digital Experience Design (XD) aan de Thomas More-hogeschool. Hun innovatieve aanpak sprong op de Global Wellness Summit in het oog bij potentiële investeerders uit onder meer Israël, Afrika en Amerika.
“Het is mijn missie om yoga voor iedereen bereikbaar te maken”, vertelt Evi Vermeêren, alumna van Thomas More en samen met teamgenoten Arne Samson en Glenn Vinck drijvende kracht achter het project. “Traditionele yogalessen kosten al snel €10 per sessie. Met onze app willen we yoga toegankelijker maken, zonder het persoonlijke karakter van een studio te verliezen.”
Binnen- en buitenlandse interesse
De Global Wellness Summit in Schotland wordt beschouwd als een van de meest toonaangevende innovatiewedstrijden ter wereld in de wellness-sector. “Er waren vertegenwoordigers van grote bedrijven aanwezig, waaronder de oprichter van de bekende meditatie-app Calm”, zegt Evi. “De interesse die we kregen, bevestigt dat er een grote markt is voor toegankelijke wellness-technologie.”
Het ontwikkelingsteam, bestaande uit Evi Vermeêren, Glenn Vinck en Arne Samson, staat nu voor een belangrijke beslissing. Er lopen gesprekken met verschillende internationale investeerders en een Belgisch bedrijf over het op de markt brengen van de app.
“We willen ‘Yogism’ uitbouwen tot een bekende naam in digitale wellness-oplossingen”, besluit Evi. “Iemand die ‘aha!’ zegt bij het horen van onze naam. Maar belangrijker nog is onze missie om yoga toegankelijk te maken voor iedereen, ongeacht hun budget of woonplaats.”