Tibo Vandepaar BDD Tibo Vandepaar ontwikkelt t-shirts met QR-code. — © BERT DE DEKEN

Molse ondernemer Tibo Vandepaar ontwikkelt innovatieve T-shirts met QR-codes

Molse ondernemer Tibo Vandepaar ontwikkelt innovatieve T-shirts met QR-codes. Deze moeten ervoor zorgen dat er altijd een hulplijn beschikbaar is wanneer kinderen in nood zijn. Naast een eigen mascotte, die verandert naargelang de leeftijd van het kind, speelt de kledinglijn ook in op de seizoenen.

“Dankzij de QR-code kunnen ouders of verzorgers snel gecontacteerd worden”, legt oprichter Tibo Vandepaar uit. “Met de recente ontwikkeling van onze B-Found-app kan het telefoonnummer dat wordt meegestuurd eenvoudig worden aangepast. Dat is handig wanneer kinderen bijvoorbeeld op stap gaan met hun grootouders.”

Het idee om T-shirts met QR-codes te ontwerpen, ontstond vanuit de behoefte om contactgegevens van ouders op een gemakkelijke manier uit te wisselen. “Toen ik vroeger met mijn dochter op stap ging, schreven we ons telefoonnummer op een kaartje of op haar arm. Dat was omslachtig, waardoor ik een eenvoudigere oplossing bedacht en B-Found heb opgericht,” legt Tibo uit.

B-Found app

Naast het telefoonnummer bevatten de QR-codes ook andere belangrijke informatie, zoals de naam van het kind of een tweede telefoonnummer. “Wanneer een kind in nood is, kunnen passanten met eender welke smartphone de code scannen en deze gegevens raadplegen”, zegt Tibo. “De app zelf wordt gebruikt om de meegestuurde informatie aan te passen.”

De kledinglijn van B-Found is opgebouwd rond de mascotte Kiko de Koala. “Kiko is een eigen ontwerp en staat voor ‘Kind is koning’. Bovendien groeit Kiko mee met de leeftijd van het kind en draagt hij kleding die past bij het seizoen. In de zomer richten we ons dan weer meer op zwemkleding en dergelijke.”

Seizoenen

Naast de seizoenen heeft het bedrijf ook veel vragen ontvangen over prikkelarme kleding of kleding voor mensen met speciale behoeften, waaronder senioren. “De interesse komt echt van overal,” zegt Tibo. “Op dit moment is onze kleding zeer populair, maar we blijven innoveren om onze lijn verder uit te breiden.”

Duurzaamheid is eveneens een belangrijke pijler. “De kleding is uitvoerig getest door mijn dochter,” lacht Tibo. “We willen ervoor zorgen dat ouders de kleding kunnen doorgeven aan jongere kinderen, zodat een trui minder snel wordt weggegooid.”

Momenteel heeft B-Found een webshop en is de kleding te koop bij Ferm Lokaal in Mol. In de toekomst hoopt het bedrijf ook andere winkels te overtuigen om de lijn in hun assortiment op te nemen.