Brooklyn Hoezo 10_ korting

Ubbe Descamps (Brooklyn) pleit voor mentaliteitsshift: green friday in plaats van black friday, kwaliteit in plaats van rommel

KORTRIJK - De Black Friday sales slaan ons continu om de oren. Overgewaaid uit de States zijn ze ondertussen ook welbekend bij ons. Van mega-kortingen en buitenkansen tot geruchten van gefoefel met prijzen. "Maar maakt die wildgroei aan kortingen het niet stilaan onmogelijk voor duurzame merken en ondernemingen om te wedijveren met de massa-aanbieders?" vraagt zaakvoerder Ubbe descamps van Brooklyn zich openlijk af. "Wij kiezen als lokale retailer Brooklyn alvast voor green friday in plaats van black friday. Want kiezen is écht verliezen.”

“Elk jaar eind november voelen wij bij Brooklyn de druk om mee te doen aan de Black Friday sales”, zegt Ubbe Descamps. “De winkelstraten en mailings schreeuwen om de aandacht van de klant en lokken impulsaankopen uit. Die campagnes werken op het oerbrein van de klant om toch zeker geen buitenkans mis te lopen. Daar zou shopping anno 2024 ondertussen mogen boven staan.”

Brooklyn zet al jaren in op eerlijke kledij en duurzame merken. “Zo helpen wij onze klanten kiezen voor een betere fashionwereld met een kleinere footprint en eerlijke omstandigheden voor de makers”, zegt Descamps. “Het is niet de makkelijkste weg maar wel de juiste. Onze klanten kopen duidelijk bewuster. Minder maar beter. Om dan plots 1 weekend lang de prijzen te laten kelderen. Onze ethische normen slaan er tilt op. Wij kunnen er niet bij. Want de kwaliteit van ons product daalt niet én wij bieden tijdens die periode nog steeds diezelfde persoonlijke service en advies aan. Maar we begrijpen wel dat de klant die kansen niet wil laten liggen. Zelfs al kan hij de juistheid van de korting niet controleren.”

Andere kijk op de zaken

Vanuit de overtuiging ‘if you can’t beat them, join them’ lanceert Brooklyn daarom de campagne  ‘Hoezo 10% korting?’. Met een vaste éénmalige korting van 10% op de ganse collectie moedigen Descamps en de zijnen hun klanten aan om ook tijdens de periode van Black Friday te blijven kiezen voor duurzame en eerlijke merken. Met deze campagne wil het West-Vlaamse familiebedrijf dus nog meer de nadruk op bedachtzaam en duurzaam shoppen voor een eerlijke en correcte prijs. “We willen de klant aanmoedigen om lokaal te blijven winkelen en te investeren in kwaliteit, zodat je die favoriete kleding nog jaren kan koesteren”, luidt de boodschap bij Brooklyn. “Rommel hoort niet thuis in uw kleerkast want finaal komt die toch maar op de vuilnisbelt terecht.”

Rug naar Zalando & Co

“Het is kiezen of verliezen”, zegt Ubbe Descamps, zaakvoerder van Brooklyn. “Met de campagne ‘Hoezo 10% korting’ willen we de aandacht vestigen op lokaal, kwalitatief en duurzaam shoppen voor een eerlijke prijs. Door 10% korting te geven op de ganse collectie willen wij de klanten aanmoedigen om te weerstaan aan de luidste roepers van Black Friday. Dit wordt een werk van lange adem. Dat beseffen we. Wij ondersteunen hiermee de mentaliteitsshift die onmiskenbaar ingezet is.”

Descamps zegt nog er zich pijnlijk van bewust te zijn slechts 10% korting betekent dat er niet wordt meegedongen om de ‘beste’ prijs. “Dat deze beslissing een rechtstreekse invloed heeft op de online visibiliteit en de groei van de bekendheid van ons merk is ook duidelijk”, besluit Ubbe Descamps. “Mogelijks stellen we zelfs enkele klanten teleur. Maar het is voor ons onmogelijk om aan de ene kant te investeren in kwaliteit en duurzaamheid en aan de andere kant de prijs op de helling te zetten. Het voelt juist aan om de rug te keren aan de prijzenoorlog die de retailreuzen als Zalando, Amazon, Bol en Shein de markt opleggen.”