“Er is een aankondiging van sociaal plan geweest”, zegt vakbondssecretaris Peggy De Greef van BBTK Setca. “Aanvankelijk zouden er in Vilvoorde 208 arbeidersjobs en 26 administratieve functies verdwijnen. We hebben een vijftigtal jobs kunnen redden, vooral bedienden. Maar de arbeiders en chauffeurs uit het magazijn moeten bijna allemaal gaan.”
“We hebben donderdag een eerste voorstel gekregen van de directie. Naast de wettelijke ontslagvergoeding streven we naar een bijkomende vergoeding als compensatie voor de impact die dit ontslag heeft. Volgens het voorstel van de directie zouden ze 1.000 euro per jaar anciënniteit krijgen. Voor de mensen is dat echter totaal onaanvaardbaar en dus hebben ze, nadat we dit aangekondigden, het werk neergelegd.”
De drastische herstructurering werd aangekondigd op een bijzondere ondernemingsraad in september. Daarop werden de informatie- en consultatierondes in het kader van de wet-Renault gestart. “Het is sowieso een sociaal bloedbad. De mensen zijn terecht niet blij met dit voorstel. Het bedrijf maakt winst, er zijn zeker geen financiële problemen.”
120 vacatures
“Ze gaan gewoon hun manier van werken veranderen en zich toespitsen op de elektrische wagenmarkt. Daartoe gaan ze het magazijn ombouwen. De nachtleveringen zullen ook niet meer vanuit Vilvoorde gebeuren. Maar in plaats van die mensen om te scholen moeten de arbeiders vertrekken en zijn er een 120-tal vacatures voor nieuwe krachten. Er blijven amper een 20-tal jobs over in het magazijn. Verder blijven alleen de financiële diensten bestaan. Een deel van het bedrijfsterrein aan de Havendoklaan zal ook verhuurd worden omdat het te groot zal zijn.”
De staking zal volgens De Greef waarschijnlijk aanhouden. “We hopen de directie zo snel mogelijk terug rond de tafel te krijgen in de loop van volgende week”, liet ze vrijdag weten. “We hopen dat ze met een beter voorstel komen want nu liggen de standpunten ver uiteen. De mensen zijn alleszins vastberaden om te blijven staken tot er iets uit de bus komt dat hen bevalt.”