Wie het nog niet weet, moet de voorbije weken onder een steen geleefd hebben: op vrijdag 29 november is het Black Friday én al de ganse maand worden we om de oren geslagen met ‘black deals’ en co. Het is met voorsprong dé drukste periode van het jaar voor alles wat naar de naam webshop luistert. Bpost en zijn collega’s bezorgen dagelijks tot liefst 2 miljoen pakjes en op een aanzienlijk deel daarvan staat het logo van webwinkel Amazon.
Lees ook: NSZ en Unizo maken zich zorgen om Black Friday: “Meerderheid doet mee met tegenzin”
Eva Faict leidt de Belgische tak ervan, die ze ook zelf lanceerde. “Ik werk al tien jaar bij Amazon en heb lang op de deur geklopt om dit te kunnen starten, mijn vinger als het ware altijd in de lucht gestoken om nog maar eens aan te kaarten dat België een eigen winkel moest hebben”, vertelt ze. “Tot ik ervoor mocht gaan. Ik schreef de plannen voor de opstart uit, ruim een jaar werk. Op mijn eentje. Twee jaar geleden startten we. Intussen telt Amazon over alle services in België heen ruim 350 werknemers én verkopen we op www.amazon.com.be zo’n 400 miljoen producten.”
Investeren in kortingen
“Black Friday is hét moment van het jaar voor ons.” Cijfers over hoeveel stuks ze dan de deur zien uitgaan, geeft ze niet. “Maar ik kan wel zeggen dat er geen enkele dag is waarop we zoveel verkopen. Ook niet rond Kerstmis. Op ons aflevercentrum in Antwerpen verdubbelen we alvast het aantal werknemers.”
Over het aantal promoties wil ze wel iets kwijt. “Tienduizenden verschillende. Met elke dag nieuwe. We gaan daarbij tot dertig procent onder onze normale prijzen.” Wie beslist wat welke korting krijgt? “Wij selecteren de merken waar onze klanten het meest van houden. Lego bijvoorbeeld. Natuurlijk willen wij nu een goeie deal op zo’n populair product. Dus gaan we met hen aan tafel zitten. Maar ook kleine en middelgrote Belgische bedrijven nemen deel, zoals pakweg Loop Earplugs, Gimber of Lucimed die via onze store verkopen. Zij bepalen zelf hun prijzen. Bij Gimber is dat bijvoorbeeld 15 procent korting, bij Lucimed is het 25 procent. En verder geven wij nog 10 euro korting aan wie voor 50 euro koopt aan producten met de melding ‘verkocht door Amazon’.”
Tien euro lijkt een peulschil. Maar dat is het niet. Zelf wil ze het niet met zoveel woorden zeggen, maar als een bedrijf als Amazon elke klant 10 euro korting geeft, dan gaat dat om zeer veel geld. “Het is inderdaad een aanzienlijke investering die we daarmee doen. Maar hoeveel, kan ik niet zeggen.”
Of ze nooit wakker ligt van zulke beslissingen? De rekeningen moeten op het eind van het verhaal kloppen. “Dat is het leuke aan dit bedrijf, we hebben hier een grote cultuur van trial and error. Ik moet de Belgische klant nog beter leren kennen, maak dus wel eens een fout, maar neen, ik heb nog nooit iets gehad van ‘Oh no, wat heb ik nu gedaan’.”
“Ik geloof er echt wel in dat online en offline perfect naast elkaar kunnen bestaan”
Eva Faict
Ook Belgische bedrijven
Iets anders waarvoor de baas van Amazon weleens de slaap kan laten: al die bestelwagens die met Black Friday over onze wegen rijden. Goed voor het milieu kan het toch allemaal niet zijn? “Een deel daarvan is toch wel een urban legend. We hebben data waaruit blijkt dat e-commerce beter is dan offline, als het gaat over koolstofemissie.” De woordvoerster van het bedrijf die het interview volgt, haalt de cijfers boven. “Uit een studie van 2021 blijkt dat e-commerce voor 1,5 tot 2,9 keer minder uitstoot van broeikasgassen verantwoordelijk is dan fysieke verkoop, inclusief het retourproces.”
Op zich is het niet verrassend dat een bedrijf als Amazon met zo’n studie zwaait, met omgekeerde cijfers uitpakken zou vreemd zijn. “Ik snap de vraag hoor, maar je mag niet vergeten dat als je alle inkopen met de wagen doet, je toch al die verplaatsingen hebt. Met e-commerce haal je ook verkeer uit de stad. Daarnaast weten we ook wel dat er bij een grote schaal een grote verantwoordelijkheid komt. Dus zetten we hard in op duurzaamheid. Vorig jaar kwam alle elektriciteit die door de wereldwijde activiteiten van Amazon werd verbruikt, uit duurzame energie of werd die erdoor gecompenseerd. Dat is zeven jaar eerder dan de doelstelling.”
Kleine ondernemers
Om de lijst met potentiële triggers van slapeloze nachten af te vinken, komt de kritiek boven van kleine ondernemers die menen dat grote webshops als Amazon hun doodvonnis betekenen. “Wij verkopen wat de klant wil en die shopt online omwille van het gemak. Maar ik geloof er echt wel in dat online en offline perfect naast elkaar kunnen bestaan. Ken je één iemand die alle aankopen online doet? Ik ook niet. En je moet het ook in de juiste context plaatsen. Amazon maakt wereldwijd nog geen procent uit van de totale retailverkoop.”
“Daarnaast zet ik hard in op het steunen van Belgische bedrijven. 1.400 kleine en middelgrote Belgische ondernemingen verkopen momenteel hun producten via ons. Dat kan een aanbod van 100 tot 1.000 producten zijn, maar er zijn er ook die maar drie verschillende producten verkopen. Een kleine buurtwinkel die wat online wil verkopen, kan dat dus ook via ons. Met succes. Weet je dat er momenteel om de drie seconden op ons platform een Belgisch product verkocht wordt? We kunnen de kleine Belgische ondernemers dus zeker helpen om te groeien.”