m3rcqmmy Zaakvoerster Maddy Janssens met haar man op de Product Made in Awards / Foto's: Joren De Weert & Madena

Maddy Janssens, winnares Hét Product Made in Antwerpen: “Het is emotioneel een zware job, niet iedereen kan dat aan”

Het was Maddy Janssens van Madena Haarkliniek die met haar handgemaakte haarstukken dinsdagavond de titel ‘Hét Product Made in Antwerpen’ mocht overnemen van het Seefbier van de Antwerpse Brouw Compagnie. Daarmee ging voor Maddy een wens in vervulling. “Mijn wens was altijd om een award te winnen. Ik had nooit verwacht dat ik dat zou kunnen. Nu wil ik doorgaan met het verbreken van het taboe.”

Daags na de award uitreiking kan Maddy nog steeds niet helemaal geloven dat ze zichzelf een  winnares van de Product Made in Awards kan noemen, vertelt ze. “Als je daar als kleine zaak genomineerd staat tussen grote namen als Soudal en BelOrta dan denk je ‘Oei’, maar toch zijn we geselecteerd. Ik vind het ongelooflijk.”

Wat betekent het voor jou om de award te winnen?

“Ik ben al vele jaren bezig met het maken van haarstukken en het adviseren van mensen en ik merk dat er nog steeds een groot taboe rondhangt. Dat probeer ik al jaren te verbreken. Het is ook daarom dat ik heb meegedaan: ik wilde onze haarstukken, maar ook de hele haarkliniek in de kijker zetten om mensen te doen beseffen dat het geen taboe hoeft te zijn. Ik zeg altijd tegen de klanten, wie problemen heeft met zijn gebit gaat voor een vals gebit, wie problemen heeft met zijn ogen, draagt een bril. Dat is de normaalste zaak van de wereld. Dat moet voor haarproblemen ook gebeuren, maar daar hangt nu nog veel schaamte rond.”

“Wie problemen heeft met zijn gebit, gaat voor een vals gebit, wie problemen heeft met zijn ogen, draagt een bril. Dat moet voor haarproblemen ook gebeuren, maar daar hangt nu nog veel schaamte rond.”

De award kwam dit jaar ook met een geldprijs, heb je al enig idee wat je met dat geld gaat doen?

“Ik wist eerlijk gezegd niet dat er een geldprijs aan vasthing, ik was heel erg verrast toen ik die cheque in mijn handen kreeg, dus ik weet nog niet goed wat ik er mee ga doen. Ik wil hem sowieso goed benutten… Misschien kan ik het op de een of andere manier inzetten om het taboe te doorbreken. Mijn wens was altijd om een award te winnen. Ik had nooit verwacht dat ik dat zou kunnen, in mijn branche.”

Lees ook: Gedoneerde haarstukken van Madena Haarkliniek verkozen tot ‘Hét Product Made in Antwerpen’: “De ideale manier om dit taboeonderwerp in het daglicht te zetten”

Het product waarmee je won, zijn de haarstukken die jullie zelf maken. Hoe gaat dat juist in z’n werk?

“Kort gezegd: mensen komen bij ons haar doneren en daar maken wij een haarstukje van. Vaak zijn dat vrienden van de persoon die het nodig heeft. Voor één haarstuk hebben we het haar van een drietal personen nodig. Dan maken we een mal van het hoofd van onze cliënt en daarop maken wij de topextension. Eerst wordt er een netje gemaakt uit tule die daar speciaal voor gemaakt is, daar wordt dan met de hand het haar op geknoopt. Voor dat gebeurt, moeten we de gedoneerde staarten hekelen. Dat wil zeggen dat we alle korte stukken haar die we niet kunnen knopen, eruit gaan halen. De langere stukken worden dan op het netje geknoopt. Als dat klaar is, wordt die topextension op het hoofd van de cliënt geplaatst en volledig gekleurd en ingeknipt naar het kapsel dat de klant wil.”

Foto: Madena

Een heel werk, maar dat is niet alles wat jullie doen. Hoe helpen jullie mensen met haarproblemen nog verder?

“Alles begint eigenlijk met een gesprek en een diagnose. We voeren een haar- en hoofdhuidcheck uit bij onze cliënten en op basis daarvan gaan we samen met hen kijken naar wat ze nodig hebben. Soms is dat een topextension, maar vaak ook iets anders. We hebben bijvoorbeeld ook pillen en producten die haargroei versterken en bieden ook een zuurstofbehandeling aan. Daarin werken we met serums die we in de haarzakjes sluizen. Als iemand heel dun haar heeft en geen haarzakjes meer heeft, maar nog geen topextension wil, kunnen we ook haarpigmentatie doen. Dan kleuren we de hoofdhuid in met kleine puntjes. Dat is een kleuring die voor een jaar goed blijft zitten.”

Lees ook: Hét Product: dit zijn de zeven winnaars uit alle Made in-regio’s

“Er zijn eigenlijk veel opties, en wij begeleiden de mensen naar wat voor hen het beste werkt. Daardoor is het ook een heel emotionele job. Haar is heel erg belangrijk voor mensen, haarverlies gaat vaak gepaard met schaamte. Veel mensen hebben het er heel moeilijk mee dus wij zijn er ook om hen emotioneel te ondersteunen in de zoektocht naar een gepaste oplossing.”

Je bent in de jaren 1980 begonnen als kapster. Waarom heb je de overstap naar een haarkliniek gemaakt?

“Ik ben een heel ondernemend en vooruitstrevend persoon, ik wil altijd het beste en het mooiste hebben. Alles moet perfect zijn. En ik zag dat ook bij mijn cliënteel. Toen al kreeg ik mensen over de vloer met dunner haar, haar dat ze niet mooi vonden en daar zat ik wel mee. Dan ben ik begonnen met daarover opleidingen te volgen en ben ik bekend geworden met de problematiek en ben ik mij gaat inzetten om die mensen ook te helpen.”

Lees ook: IN BEELD. Een terugblik op de fantastische Product Made in Awardshow van 2024

“In het begin zag je maar een enkeling die dat deed, en ook vooral oudere mensen die door hun leeftijd geconfronteerd worden met haarverlies. In je leven krijg je maar een 20 à 25 keer nieuw haar, dus hoe ouder je wordt hoe meer je daarmee geconfronteerd kan worden. Maar intussen zien we ook al jongere mensen, jonge vrouwen van 25 die komen voor een topextension omdat hun haar zo dun is. De markt is dus de laatste jaren wel gegroeid.”

Het Madena-team. Zaakvoerder Maddy Janssens staat helemaal links.

En als de markt groeit, groeit je bedrijf mee, neem ik aan?

“Klopt. In het begin was ik echt nog kapster, maar intussen is dat maar een heel klein deel van wat we bij de haarkliniek doen. Ik heb dat heel erg afgebouwd en knip nu enkel nog mensen die ons concept volgen en de juiste producten gebruiken om hun haar en hoofdhuid te verzorgen. Zo zorgen we preventief voor minder haarverlies.”

“De haarkliniek is dan weer sterk gegroeid. We hebben naast Antwerpen ook een zaak in Geel en sinds juli ook in Turnhout. Daar ben ik nu volop bezig met het zoeken en opleiden van personeel. Dat is geen evidentie. Het is een opleiding van een jaar, maar door het emotionele aspect is het moeilijk om de juiste mensen te vinden, mensen die daarmee om kunnen en zich kunnen inleven in de situatie van de cliënten. Dat is zwaar en niet iedereen kan dat aan.”

“Luister naar wat mensen vragen en ga dan met je eigen talenten aan de slag om daar een antwoord op te bieden.”

Hoe kijk je naar de toekomst? Zou je graag nog verder uitbreiden?

“Ik zou zeker nog willen groeien, maar voorlopig blijf ik nog even bij de drie vestigingen die we nu hebben. Turnhout is net open en mijn taak is nu om daar nog personeel bij te zoeken? Ik kan dus niet zo maar zaken bij open doen. We zijn wel gekend in heel België dus ze zouden buiten de provincie Antwerpen kunnen gaan, maar dan zal ik eerst een partner moeten vinden die mij daarin ondersteunen.”

Lees ook: Ondernemend Vlaanderen op onze blauwe loper

Heb je nog een laatste raad voor ondernemers of mensen die willen starten met een eigen zaak of product op de markt te brengen?

“Luister naar de mensen. Als je met iets wil beginnen, moet je luisteren naar de vragen die mensen hebben. Het maakt niet uit in welke sector je zit. Ik zeg dat ook altijd tegen mijn kinderen en mijn team. Luister naar wat de mensen zeggen en geef op basis daarvan een advies. Luister naar wat mensen vragen en ga dan met je eigen talenten aan de slag om daar een antwoord op te bieden.”