product made in antwerpen 2024 Foto: Joren De Weerdt

Gedoneerde haarstukken van Madena Haarkliniek verkozen tot ‘Hét Product Made in Antwerpen’: “De ideale manier om dit taboeonderwerp in het daglicht te zetten”

De gedoneerde haarstukken van Madena Haarkliniek mogen zichzelf een jaar lang 'Hét Product Made in Antwerpen' noemen. Met hun haarstukken wist Madena Haarkliniek het publiek en de jury te overtuigen. "We zitten echt in een taboewereld, dus deze award is de ideale manier om het onderwerp in het daglicht te zetten."

Nieuwsplatform Made in ging de voorbije weken op zoek naar hét product gemaakt in de regio. Uit 200 inzendingen selecteerde een jury twintig kanshebbers in de zeven regio’s. Een grote stemronde met maar liefst 70.000 stemmers leverde per regio vijf genomineerden op. De vijf Antwerpse kanshebbers waren de haarstukken van Madena Haarkliniek, Moekes Blend van Jespers Koffie, de YUMI-printapp van Pinjo, de elixir van Vieux Nouveau Antwerp en de gouden snuitjes van Wim Meeusen. Een jury, bestaande uit de winnaars van vorig jaar, de redactie en professor Rudy Aernoudt, beoordeelden de deelnemers.

Lees ook: HET PRODUCT. Gedoneerde haarstukken van Madena Haarkliniek: “Emotionele waarde en steun”

Het was Madena Haarkliniek die uiteindelijk met de titel aan de haal ging. “Ik vind het fantastisch. Ik ben blij dat we de award gewonnen hebben, omdat ik het niet voor mezelf doe. Met de haarkliniek zitten we echt in een taboewereld”, zegt zaakvoerster Maddy Janssens. “Veel mensen doneren hun haar en wij maken daar zelf mooie haarstukken van, maar dat is allemaal achter gesloten deuren. Daarom dacht ik, ik doe mee aan de wedstrijd om het toch eens in het daglicht te zetten. Ik ben super blij. Het is ook een heel emotioneel product. Iedereen kent wel iemand die op de een of andere manier geconfronteerd wordt met haarverlies dus iedereen kan zich wel voorstellen hoe belangrijk het is.”

Foto: Joren De Weerdt

Madena Haarkliniek werd opgericht in 1987 en richt zich op de behandeling en ondersteuning van mensen met haar- en hoofdhuidproblemen. Daarnaast ontwerpen ze ook haarstukken en haarbanden uit gedoneerd haar voor mensen die getroffen worden door kanker of andere haaraandoeningen. Het idee voor de haarstukken ontstond meer dan 30 jaar geleden toen zaakvoerster Maddy in haar zaak in Balen geconfronteerd werd met mensen met een beschadigde hoofdhuid en haarverlies.  Om de zoektocht naar natuurlijke en passense haarstukken te vergemakkelijken, startte Maddy en haar team zelf met het ontwerpen en maken ervan.

De winnaar werd dinsdagavond bekendgemaakt tijdens de feestelijke awardshow in de compleet vernieuwde en gerestaureerde Predikherenkerk in Mechelen. In aanwezigheid van onder andere Vlaams Minister Jo Brouns, Jan Remeysen (CEO BASF), Véronique Goossens (hoofdeconoom Belfius), Inge Neven (CEO VITO), Karla Basselier (CEO Fedustria) en juryvoorzitter prof. Rudy Aernoudt werden de haarstukken van Madena Haarkliniek bekroond tot ‘Hét Product Made in Antwerpen’.