Anda wint Product Made In Vlaams-Brabant Jeroen Vandenwyngaert, general manager bij Anda, fier als een gieter met zijn award. Foto: Joren De Weerdt

Andalousesaus van Anda verkozen tot ‘Hét Product van Vlaams-Brabant’: “Boost om onze traditie nog vele jaren verder te zetten”

De andalousesaus van Anda wint de award van 'Hét Product van Vlaams-Brabant' van Made in. Jeroen Vandenwyngaert, general manager bij Anda, wist het publiek voor zich te winnen door de decennialange sauzentraditie die zijn familie heeft bewerkstelligd, met de andalousesaus als absolute smaakmaker van het bedrijf uit Boortmeerbeek. De award werd overhandigd door Véronique Goossens, hoofdeconoom bij Belfius.

De afgelopen weken ging Made in Vlaams-Brabant op zoek naar hét product uit de regio Vlaams-Brabant. Na een eerste stemmingsronde kwamen vijf finalisten uit de bus, waaronder de andalousesaus van Anda. “Andalouse is een saus die door iedereen gekend is maar waarvan bijna niemand weet dat ze van Vlaamse bodem is en dat het originele recept nog steeds door een bedrijf uit Vlaams-Brabant geproduceerd wordt”, liet Jeroen Vandenwyngaert, general manager bij Anda, eerder optekenen. “Het feit dat deze geliefde saus een uitvinding van onze familie is, maakt ons ontzettend trots”, klonk het.

Voor de uitreiking verzamelden tweehonderd aanwezigen in de prachtige gerestaureerde Predikherenkerk in Mechelen. Ook Vlaams minister Jo Brouns, Frederik De Swaef, hoofdredacteur van Gazet van Antwerpen, volgden de feestelijkheden mee.

Na een welkomstwoord van Dries Vereecke, Marketing Director bij Mediahuis, was het tijd voor de uitreiking. Enkele prominente figuren, waaronder Inge Neven (CEO VITO), Karla Basselier (CEO Fedustria), Jan Remeysen (CEO BASF) en juryvoorzitter prof. Rudy Aernoudt, kondigden de winnaars één voor één aan. Voor regio Vlaams-Brabant was dit niemand minder dan Véronique Goossens, hoofdeconoom bij Belfius.

Kers op de taart

Jeroen is bijzonder opgetogen met de award, een bekroning op de jarenlange inspanningen om de beste sauzen mogelijk te maken. “Om eerlijk te zijn had ik het totaal niet verwacht. Er deden veel kandidaten die het allemaal stuk voor stuk verdienen. Een geweldig gevoel”, blinkt Jeroen van trots. “We zijn een familiebedrijf, intussen al de derde generatie. Het product is familie erfgoed en deze mooie erkenning vormt de kers op de taart. Hoe gek het ook mag klinken, maar dit is de eerste echte award die we winnen, dus het is bijzonder fijn om hier als primus uit de bus te komen.”

“Het is een traditioneler product, en iets minder innovatief dan sommige van onze concurrenten vanavond”, vervolgt Jeroen. “Gewoon al het feit dat we de andalousesaus uitgevonden hebben, dat het goed in de markt ligt, dat de klanten er tevreden over zijn, dat op zich doet deugd. Maar weten dat zoveel mensen op ons gestemd hebben, dat een jury hierover heeft beraadslaagd, maakt het af. Het geeft absoluut een boost om nog vele jaren zo verder te doen”, aldus een over fiere Jeroen, kleinzoon van Lea, de vrouw bij wie het allemaal begon.

Made In reikt deze awards voor de tweede keer uit. In totaal leverde de wedstrijd meer dan 70.000 stemmen op.