Column Raf Dom SBB FOTO ANP, RR

COLUMN. Bedrijfsbeslissingen nemen: baseer ik mij op data of buikgevoel?

Raf Dom is sinds 2022 CEO van SBB Accountants & Adviseurs. Elke maand schrijft hij voor alle regio's van Made in een column over actuele onderwerpen rond fiscaliteit en boekhouding. Vandaag: hoe buikgevoel en objectieve bedrijfsgegevens elkaar kunnen versterken.

“Reserveer één dag per maand om te helikopteren over je bedrijfsvoering en neem telkens een ander deelaspect onder de loep. Steek je voelsprieten uit.”

Zegt je intuïtie dat een specifieke machine je kostenefficiëntie zal verhogen? Maak dat dan ook hard. Breng gedurende één week je bestaande proces in kaart, de behaalde resultaten en alle bijbehorende kosten. En vervolgens: hoe zal die machine dat resultaat beïnvloeden? Welke kosten verdwijnen en welke andere komen erbij? Pas na zo’n analyse hak je geïnformeerd knopen door.

Lees ook: COLUMN. Verplichte digitale factuur komt eraan, maar dat is vooral goed nieuws

Maar ook los van ingrijpende beslissingen of grote investeringen loont het de moeite om je processen te monitoren. Reserveer één dag per maand om te helikopteren over je bedrijfsvoering en neem telkens een ander deelaspect onder de loep. Verzamel uiteenlopende data en steek je voelsprieten uit. Pols bij de betrokken medewerkers naar hun ervaringen, praat met je leveranciers en hoor een paar klanten uit over hun noden.

Die analyses zal je op termijn echt voelen in je prestaties. Je zal versteld staan van de efficiëntiewinsten die je kan boeken en de opportuniteiten die te rapen vallen. En vooral: je zal met een andere bril naar je onderneming kijken en minder vaak zeggen: ‘We doen het al twintig jaar zo, dus het zal wel goed zijn zeker?’.