Na een bouw die zeven jaar heeft geduurd, was op 11 oktober de Nieuwe Sluis eindelijk klaar om te worden ingehuldigd. Voortaan zouden ook de allergrootste schepen vanuit de Noordzee door de Westerschelde tot in Gent kunnen varen. Maar nu blijkt dat het 427 meter lange en 55 meter brede waterbouwkundige kunstwerk een valse start heeft gemaakt.
“Normaal hadden we nu volop moeten proefdraaien met de sluis”, zegt Johan Bresseleers, woordvoerder van de fusiehaven North Sea Port. “In die testfase krijgen alle betrokkenen de bediening van de sluis in de vingers. Na enkele maanden kunnen dan commerciële vaarten worden ingepland.”
Metingen
Maar een maand na de inhuldiging moet de eerste test nog worden uitgevoerd. Dat is te wijten aan een technisch euvel. “Bij metingen is gebleken dat de nieuwe ophaalbruggen van de zeesluis, waarover ook wegverkeer rijdt, niet voldoen aan de kwaliteitsvereisten”, zegt omgevingsmanager Harm Verbeek. “De sluis moet immers ook over honderd jaar nog voldoen.” Ter vergelijking: het Grootdok bij de Weba dateert van 1913 en functioneert nog altijd.
Werkloos
De aannemer, het consortium Sassevaart, neemt volgens de omgevingsmanager alle verantwoordelijkheid op zich. De twee bruggen zullen beurtelings onder handen worden genomen terwijl ze omhoog staan. “De bijkomende las- en verfwerken aan de Noordbrug en de Zuidbrug zullen wellicht duren tot begin volgend jaar”, aldus Verbeek. “Het wegverkeer wordt tijdens de werkzaamheden over één brug geleid.”
Betekent dit dat de start van de commerciële uitbating van de zeesluis hierdoor maanden vertraging oploopt? “Dat klopt.”
De zeesluis heeft 1,2 miljard euro gekost, waarvan 900 miljoen euro door Vlaanderen werd opgehoest. Dat ze door een kinderziekte werkloos blijft liggen, is zuur. Zeker omdat het ook niet duidelijk is wie zal opdraaien voor de extra kosten: “Zoals altijd moet daarover nog worden onderhandeld.”