marcelis Foto: idh

Stad verliest met kantoorhandel Marcelis opnieuw sterkhouder: “Omwille van de toekomst mag je het sentiment niet laten spelen, dan spreken de cijfers”

Papier- en kantoorhandel Marcelis verlaat Halle en verhuist nog voor de zomer van 2025 naar de industriezone in Saintes, vlak over de taalgrens. Marcelis wil zich zo beter en meer kunnen richten op de verkoop en installatie van slimme schermen en ergonomisch kantoormeubilair. Hiermee verliest het Halse stadscentrum opnieuw een van zijn sterkhouders.

De naam van papier- en kantoorhandel Marcelis klinkt als een klok in Halle. Sinds Bobonne in 1942 een handel in papierwaren opende op de Grote Markt, is de zaak uitgegroeid tot een van de sterkhouders in het stadscentrum. Toen de papierhandel er te klein werd, verhuisde Marcelis in 1993 naar de Louis Theunckensstraat, waar naast papierwaren ook kantoorinrichting en lifestyle-artikelen hun intrede deden.”

“In 2016 zette Marcelis zijn eerste stappen in de wereld van de smart office, met het inrichten van kantoorruimten en vergaderlokalen met de nieuwste technieken en met het digitaliseren van klaslokalen. Maar ook op de huidige locatie botst Marcelis Smart Office stilaan op zijn limieten.

Ander concept

“We gaan dus weg uit het stadscentrum en verhuizen nog voor de zomer naar een nieuwe vestiging in Saintes, zo’n vijf kilometer van hier”, zegt zaakvoerder Jean-Philippe Derauw. “Dat betekent dat onze winkel in Halle verdwijnt.”

“In Saintes gaan we voor een ander concept, dat beter is aangepast aan de realiteit van vandaag”, aldus de zaakvoerder. “We hebben hier een stockruimte van 400 m², eigen kantoren op 150 m² en een showroom van 300 m². Die showroom zal geen klassieke winkel meer zijn. Hier richten we een complete, moderne vergaderzaal met de laatste technische snufjes in als demonstratieruimte en ruimte voor opleidingen voor klanten uit de bedrijfswereld en scholen.”

“Daarnaast demonstreren we hier ook de mogelijkheden van een eigentijds klaslokaal”, zegt Derauw. “Klanten kunnen hier op afspraak langskomen. In de showroom kan je ook kantoormeubilair bekijken. Ook onze eigen kantoren zullen als kijkmodel dienen.”

Winkel wordt webshop

“Onze huidige winkel met pennen, schriften, mappen en lifestyle-artikelen wordt een webshop, al zullen klanten altijd wel kunnen bellen voor informatie en spullen kunnen ophalen. We zullen in Saintes wel speciale koopavonden en evenementen voor deze zaken organiseren”, zegt Nicolas Derauw.

Waarom Marcelis Smart Office deze beslissing nam? “Het koopgedrag is de jongste tien jaar enorm veranderd. Het heeft geen zin om achter onze toonbank te zitten wachten. We moeten de trend volgen”, zeggen Jean-Philippe en Nicolas Derauw. “Tien jaar geleden haalden we nog 60 procent van ons zakencijfer uit de verkoop in de winkel. Vandaag is dat nog maar 10 procent.”

“Negentig procent van ons zakencijfer halen we door verkoop op de baan bij bedrijven, scholen, gemeenten, sportclubs en zo meer”, zeggen de Derauws. “Corona heeft mensen nog meer naar het internet gejaagd en dat koopgedrag is gebleven. Bovendien moeten kinderen steeds minder zelf schoolbenodigdheden kopen omdat ze alles krijgen op school. De toekomst van Marcelis ligt dus duidelijk niet in de winkel maar in ons Smart Office-verhaal.”

Bereikbaarheid

“De vele files in en rond Halle hebben meegespeeld in onze beslissing maar zijn niet de hoofdreden”, zeggen vader en zoon Derauw. “We merken ook hoe moeilijk het voor grote vrachtwagens is om zaken in Halle te beleveren. Klanten zien er tegen op om naar Halle te komen wegens de slechte bereikbaarheid.”

“In Saintes hebben we die problemen niet. Twee jaar geleden zijn wij begonnen met in een stockruimte te voorzien buiten Halle omdat vrachtwagens met kantoormateriaal hier gewoon niet meer geraakten. De stap naar een volledige verhuizing was zo minder groot.”

“Ja, ergens doet het pijn om de stad te verlaten waar we groot zijn geworden”, zegt Jean-Philippe. “Maar we moeten ook aan de toekomst denken. Met Nicolas is de opvolging verzekerd en daar zijn we heel blij om. Maar dan moeten we ook toekomstperspectief en groeipotentieel kunnen bieden. In zo’n geval mag je het sentiment niet laten spelen. Dan spreken de cijfers.”