“Het gebeurt vaker en vaker in Antwerpen en meestal wordt er niks aan gedaan, dus ondernemers gaan daar meestal niet te veel tegen ondernemen”, zegt Jelle Van Gorp, zaakvoerder van Baret, dat vorige week slachtoffer werd van een tafelschuimer. “Dat brengt heel veel rompslomp met zich mee: je moet een afspraak maken bij de politie, die komt ter plaatse, een pv maken is ook niet zo simpel meer. Dat neemt allemaal veel tijd in beslag dus ik denk dat in 8 of 9 van de 10 gevallen daar eigenlijk niets mee gebeurd.”
Toch roept Horeca Vlaanderen op om altijd aangifte te doen van tafelschuimers. De sectorfederatie bracht ook al een brochure uit met tips voor horeca-uitbaters. “Cruciaal is dat je een klacht indient bij de politie, dan kunnen zij de nodige onderzoeksdaden stellen en via buurtinformatienetwerken ook iedereen op de hoogte stellen”, zegt federatievoorzitter Matthias De Caluwe.
In Antwerpen houden uitbaters van horecazaken elkaar al op de hoogte van tafelschuimers, via Whatsapp. “Mensen gaat dat nooit openbaar posten, omdat je dan het risico loopt om zelf een zaak aan uw been te krijgen omdat je iemand hebt gepost”, zegt Van Gorp. “Maar onderling kan ik wel zeggen dat we dat aan elkaar doorgeven via Whatsapp. We proberen dat dan te onthouden. In Antwerpen zijn het er momenteel 30, 40, 50 of zelfs meer die dat aan het doen zijn, veel. En het is heel moeilijk om ze te herkennen als je met een volle zaak zit.”