“Audi, en bij uitbreiding de Volkswagen-groep, wenst niet meer te investeren in deze site”, zegt Jan Baetens, secretaris bij ACV-Metea. “Dit wil dus zeggen op dat vlak boeken toe en het komt neer op een sluiting van de site.”
Lees ook: Ook Gentse toeleverancier van Audi Brussels gaat sluiten, 150 banen op de helling
De woordvoerder van Audi Brussels, Peter D’hoore, bevestigt dinsdagnamiddag dat er geen potentiële investeerder gevonden is. “Daarmee is de actieve zoektocht naar investeerders afgesloten”, aldus D’hoore. De werkgroep voor mogelijke alternatieve businessmodellen heeft volgens D’hoore ook “geen levensvatbare oplossingen opgeleverd voor de onmiddellijke toekomst van de fabriek en het behoud van zo veel mogelijk banen op korte termijn
Niets geworden
Eind vorige maand had de directie van Audi Brussels nog aangekondigd dat er zich alsnog een mogelijke investeerder voor de fabriek gemeld had. “Maar dat is dus niets geworden”, zegt Baetens. Ook van die laatste potentiële investeerder heeft de directie de identiteit dinsdag niet vrijgegeven. Eerder viel te horen dat het ging om een investeerder uit de sector van de bedrijfsvoertuigen.
De vakbonden hadden bij de vorige ondernemingsraad ook te kennen gegeven dat ze een werkgroep wilden oprichten die, parallel met de onderhandelingen over een sociaal plan, toekomstprojecten in de context van de circulaire economie zou onderzoeken. “Maar de directie wil hier niet in meegaan en heeft de deur voor een toekomstworkshop dichtgegooid”, zegt Baetens.
“Het is voor ons belangrijk om zo snel mogelijk duidelijkheid te scheppen voor onze werknemers”, zegt de CEO van Audi Brussels, Thomas Bogus, dinsdag na afloop van de bijzondere ondernemingsraad. “Daarom zullen we de sociale partners voorstellen om de gesprekken volgende week voort te zetten. Ons doel blijft om het informatie- en raadplegingsproces samen met de sociale partners voor eind november af te ronden.”
Woensdag zitten directie en vakbonden opnieuw rond de tafel over het sociaal plan. Het sociaal plan omvat onder andere sluitingspremies en brugpensioen voor de zowat 3.000 werknemers van Audi Brussels, waar eind februari de productie stopgezet zou worden.