BelOrta is een coöperatie van, voor en door telers, gevestigd in Sint-Katelijne-Waver. Met meer dan 1.200 telers over België en Nederland en 500 medewerkers zorgt BelOrta voor verse groenten en fruit voor de consument. De producten die de telers ’s morgens vroeg leveren worden veelal diezelfde ochtend nog geveild. Even later starten ze dus reeds hun reis richting een winkel in jouw buurt.
Het verhaal in Katelijne gaat helemaal terug naar 1950 met de oprichting van de Mechelse Tuinbouw Veiling. In de jaren 90 fuseren de twee Katelijnse groenteveilingen – Centrale voor Glasgroenten (CVG) en de Mechelse Tuinbouw Veiling (MTV) – tot de Vennootschap Mechelse Veilingen (VMV) en groeit uit tot de grootste groenteveiling in Europa. Enkele fusies later ontstaat in 2013 BelOrta. Ondanks de enorme groei van het bedrijf, blijft het de focus leggen op het lokale aspect. Dat wordt zelfs duidelijk in de naam: ‘Bel’ verwijst naar de Belgische en lokale verankering van de telers.
Wat is het product precies en waar wordt het geproduceerd?
“Brainboosters zijn gezonde tussendoortjes die in een trendy ‘Einstein’-jasje zijn gestoken om studenten aan te moedigen tijdens de blokperiode. Vorig jaar voegden we, net op tijd voor de herexamens in augustus, aan de originele snoeptomaten twee nieuwe varianten toe: snackpaprika’s en blauwe bessen. De producten worden lokaal geteeld door onze BelOrta-telers.”
Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor de Brainboosters?
“Onderzoek toont aan dat voeding een cruciale rol speelt bij het stimuleren van cognitieve functies, concentratie en geheugen. Jongeren grijpen echter vaak terug naar ongezonde snacks tijdens het studeren. Bij BelOrta wilden we hier graag iets aan doen door hen een gezonder alternatief aan te bieden. Door de unieke verpakking hopen we dat ze de ‘Einstein’ in zichzelf naar boven halen.”
Waarom zijn jullie zo trots op specifiek dit product?
“BelOrta wil ervoor zorgen dat iedereen elke dag verse groenten en fruit eet. Aangezien de jeugd sneller naar ongezonde snacks grijpt zijn we blij dat we hen tijdens zware examenperiodes kunnen stimuleren om zorg te dragen voor hun lichaam. We zijn trots dat we kunnen bijdragen aan de toekomst, door zorg te dragen voor onze jongeren van vandaag.”
Wie zijn de voornaamste kopers van jullie product?
“De Brainboosters vind je – indien beschikbaar – bij verschillende winkelketens. Vooral de zelfstandige winkeliers gaan hier graag mee aan de slag. Zo komen ze uiteindelijk terecht bij jongeren over heel Vlaanderen.”
Zal BelOrta zich met de Brainboosters een jaar lang Het Product Made in Mechelen kunnen noemen? De winnaar wordt bekend gemaakt op dinsdag 19 november in de Predikherenkerk in Mechelen.