Vooral door de verhoogde aanvoer van peren en kersen kan Veiling Haspengouw terugblikken op een goed jaar 2010. Uit de cijfers die zopas werden voorgesteld in Sint-Truiden blijkt dat de totale aanvoer toenam met 16% tot 116 miljoen kilo en de fruitverkoop steeg met 22% tot 65 miljoen euro.
De resultaten van Veiling Haspengouw moeten tegen het licht worden gehouden van het mindere jaar 2009, toen de wereldwijde economische crisis en de mislukte perenoogst voor een forse tegenslag zorgden. Met een toegenomen aanvoer van kersen (+53%), peren (+46%), krieken (+39%), aardbeien (+8%) en appelen (+7%), komt de veiling uit op een totaal van 116 miljoen kilo fruit, wat een ‘normaal’ volume mag genoemd worden.
Aangezien ook de verkoop (+22%) en de middenprijs van de meeste fruitsoorten stegen, wist Veiling Haspengouw het boekjaar 2010 af te sluiten met een winst van 124.000 euro.
“Het herwonnen succes heeft uiteraard te maken met de betere perenoogst,” zegt algemeen directeur Renaat Kuipers. “Maar juist dan moet je het fruit ook verkocht krijgen, en ook dat is goed gelukt. Zo hebben we de Duitse markt voor de Conference-peer kunnen openbreken, onder meer dankzij de goede marktkennis van onze Duitse partners. We schrijven het goede jaar 2010 ook toe aan de bevestiging van onze appelvariëteit Kanzi.”
Voor 2011 zien de eerste resultaten er veelbelovend uit. Veiling Haspengouw wist voor het eerst de export naar India op te starten, een markt waar veel van wordt verwacht.