Het verhaal van Clymans begint in 1967 wanneer het ondernemerskoppel Willy Clymans en zijn vrouw Godelieve op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging. Die zin voor ondernemen leidt tot de oprichting van Bouwmaterialen Willy Clymans. Tegen 1987 hebben ze de wind in de zeilen en verhuizen ze naar een ruimere locatie in Tisselt, vlakbij het kanaal. Een ideale ligging om snel en efficiënt bouwmaterialen af en aan te voeren.
In 2015 neemt de volgende generatie het roer over. Kinderen Ronny, Patricia en Givin geven volle gas vooruit. Clymans sluit zich aan bij Unimat, een groepering van zelfstandigen in de sector, om zo een sterkere aankooppositie te verzekeren. De pure focus op professionals wordt bijgestuurd en Clymans positioneert zich steeds meer binnen de doe-het-zelfmarkt.
Twee jaar geleden nam het bedrijf een belangrijke stap. Bouwmaterialen Willy Clymans werd omgedoopt tot ‘Clymans, thuis in bouw en huis’. De nieuwe merkidentiteit benadrukt de dienstverlening voor zowel professionals als particulieren en richt het vizier van dit familiebedrijf op expansie in de vorm van franchisering.
Dienstverlening
De afgelopen twee jaar werd er hard gewerkt om het merk en de dienstverlening up-to-date te krijgen voor de geplande uitbreiding. Daarbij werd niet over een nacht ijs gegaan. “Wijzelf zijn dan wel gepokt en gemazeld in de bouwmaterialen en gerief voor bouw en doe-het-zelf maar om de juiste strategie te volgen in onze groei, hebben we beroep gedaan op experten ter zake”, zegt Givin Cleymans. “Grondige kennis van onze eigen klanten, gekoppeld aanonderzoek en kennis van de markt heeft in een eerste fase geleid tot de optimalisering van ons eigen aanbod van producten en diensten.”
Een academisch team van de faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van KULeuven campus Carolus onderzocht of er ruimte was in Vlaanderen voor een franchiseconcept in bouwmaterialen.
“We hebben dan ook onze assortimenten geoptimaliseerd en de winkelruimte heringericht met respect voor de professionele klant en met het gemak voor de doe-het-zelver”, legt Clymans uit. “Marketinginitatieven werden belangrijker. Zo lanceerden we een klantenkaart voor verenigingen die de basis vormt voor lokale sponsoring. En met ons nieuwe aankoopsysteem mogen bedrijven een dagelijkse opvolging van offertes verwachten.”
Franchise
De bouwsector beleeft woelige tijden. De handel in bouwmaterialen dus ook. Traditioneel kiezen kleinere spelers voor een lidkaart bij een aankoopgroepering – zoals Clymans ook heeft gedaan in het verleden – om de marges leefbaar te houden.
Ja, luidde het antwoord. Maar om je concept te verkopen als franchise moet je meer doen dan alleen een vlotte, nieuwe naam verzinnen. Het bedrijf moest zich positioneren als een adres waar zowel aannemers als particulieren hun bouwmateriaal kopen.
Bij Clymans willen een oplossing bieden op lange termijn voor bedrijven in de sector. Daarom willen ze franchiseren. “Zelf spreken we liever van een partnerconcept”, zegt Givin. “Wij kunnen onze partners bijstaan in het totaalplaatje: van dienstverlening, assortimentsbepaling, aankoop, marketing, bedrijfs- en HR-management, systemen en meer.”
Om dit franchisenetwerk in goede banen te leiden, haalt Clymans een ervaren manager aan boord in Patrick Coelmont. Coelmont verdiende zijn strepen bij bedrijven als het voormalige Carpet Land en Leenbakker. Daar werkte hij mee aan de ontwikkeling en begeleiding van retailnetwerken.
“Als geen ander weet ik dat een sterk netwerk, waarbij de lokale ondernemer een belangrijke rol speelt, de sleutel tot succes is”, verzekert Coelmont. “Dat ik vanaf het begin kon meebouwen met mijn kennis, was een meerwaarde voor zowel mezelf als het nieuwe concept. Het feit dat Clymans hiervoor samenwerkte met een specialist in franchiseontwikkeling, gaf extra zekerheid op slagen.”
De aanpak van Clymans loont nu al, zegt Givin. “In een uitdagende markt waarin veel bedrijven overkop gaan, slagen wij erin om groeicijfers neer te zetten.