Umicore Umicore schrapt wereldwijd jobs omdat de vraag naar elektrische auto’s niet zo snel toeneemt als verwacht. — © BELGA, Fotomontage GVA

Waarom Umicore 71 jobs schrapt in Olen: “Veel mensen zijn geschrokken van de omvang van de ontslagronde”

Het bedrijf Umicore schrapt 71 jobs in zijn vestiging in Olen en dat zal wellicht met naakte ontslagen gepaard gaan. Wereldwijd worden er 260 banen geschrapt. De bouw van een nieuwe fabriek voor batterijmaterialen in Canada wordt uitgesteld. Die besparingen zijn nodig omwille van één belangrijke reden. “De markt groeit trager dan verwacht.”

Umicore kondigt aan dat er een wereldwijde saneringsronde komt. In België verdwijnen er zo’n honderd banen, waarvan 71 in Olen en de rest in Brussel. In de vestiging in Hoboken, waar zo’n 1.900 mensen werken en waar metalen zoals goud, zilver en rodium gerecycleerd worden uit onder meer smartphones, verliest niemand zijn job.

Maar in Olen, waar de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling is en waar zo’n 1.100 mensen werken, is dat dus anders. “De sfeer is hier heel bedrukt. Veel mensen zijn geschrokken van de omvang van de ontslagronde. Ze reageren verslagen”, zegt Ronny De Becker, hoofdafgevaardigde van de socialistische vakbond ABVV van Umicore in Olen. “Er moeten veertien arbeiders, 38 bedienden en negentien kaderleden weg. De wet-Renault is opgestart. Wij willen het aantal ontslagen nog naar beneden krijgen. Maar de directie heeft ons al gezegd dat lang niet iedereen die zijn job verliest een andere functie kan krijgen in het bedrijf.”

Lees ook: Umicore schrapt tot 100 jobs in België: meeste jobs verdwijnen bij vestiging in Olen

Ook voor Marieke Van Gils, die via de socialistische vakbond BBTK de bedienden in Olen vertegenwoordigt, is strijdlustig. “We leggen ons niet zomaar neer bij botte ontslagen”, zegt ze. “We hadden deze dramatische maatregelen echt niet verwacht en de mensen zijn hier zwaar aangedaan. Vanaf volgende week woensdag zitten we met de directie samen voor verder overleg.” Umicore heeft nog niet meegedeeld wanneer de 71 banen in Olen zouden worden geschrapt.

Te weinig vraag naar elektrische auto’s

De besparingen zijn nodig omdat de wereldwijde vraag naar elektrische auto’s trager stijgt dan verwacht. Umicore maakt materialen voor batterijen die in elektrische auto’s of andere elektrische voertuigen terechtkomen. Naast de ontslagronde wordt er ook bespaard door de bouw van een nieuwe fabriek voor batterijmaterialen in Canada uit te stellen. Umicore benadrukt wel dat uitstel geen afstel is.

Tom Simonts — © Walter Saenen - WAS
Tom Simonts — © Walter Saenen – WAS

Beleggers lijken daar nog niet van overtuigd te zijn. Precies een jaar geleden was een aandeel van Umicore nog 24 euro waard op de beurs. Vandaag is dat 11 euro. “Maar het is duidelijk dat Umicore nog altijd gelooft in zijn batterijmaterialen. En dat is heel terecht”, zegt Tom Simonts. “Het probleem is hier dat de markt trager groeit dan verwacht en dat Umicore dus tijdig moet snijden in de kosten om die tragere groei op te vangen. Maar uiteindelijk komt het goed met dit bedrijf.”

Er is wel één dingetje. Niemand twijfelt eraan dat de elektrische auto uiteindelijk zal doorbreken. Maar Umicore heeft concurrentie van de Chinezen. Chinese automerken en ook het Amerikaanse Tesla zetten in op goedkopere LFP-batterijen, terwijl Umicore materialen voor duurdere NMC-batterijen maakt, waar veel nikkel, mangaan en kobalt in zitten. Komt het dan nog wel goed met Umicore? “Ja”, zegt Tom Simonts, analist van KBC Securities. “Want die NMC-batterijen zijn wel duurder, maar je kunt er ook meer kilometers mee afleggen voor je het voertuig moet opladen. De batterijen waar Umicore materialen voor maakt, zijn zeker geschikt voor bijvoorbeeld elektrische vrachtwagens, bussen of bestelwagens, die langere afstanden afleggen.”

Het is nu alleen nog wachten op de nieuwe strategie die Umicore voor zijn batterijmaterialen zal uitwerken. Die strategie zou volgend voorjaar uit de doeken worden gedaan.