Nog 6.000 wagens zouden er in 2025 van de band rollen bij Audi in Vorst. De vakbonden hadden voor zichzelf dan ook de berekening gemaakt. “In een top-tempo zouden we nog werk hebben tot en met eind april”, zegt Franky De Schrijver, afgevaardigde van het ABVV. “Vandaag wordt die datum al op 28 februari gelegd. Veel vroeger dus. De sluiting is geen verrassing, de snelheid wel.”
“Er is nu zekerheid, dat klopt”, zegt Franky nog. “Maar dat kan je bezwaarlijk goed nieuws noemen.” Ondertussen lopen de procedures van de wet-Renault door. “De directie heeft haar intentie bekendgemaakt om de eerste fase op 12 november te beëindigen, dan begint fase twee en wordt het sociale plan afgeklopt.”
Te elfder ure is er nog wel een potentiële investeerder opgedoken, hebben de vakbonden vernomen. “Het zou gaan om een producent van bedrijfsvoertuigen zoals vrachtwagens en bestelbusjes”, zegt Ronny Liedts, de hoofdafgevaardigde van ACV-CSC Metea. “We weten niet hoe serieus die intenties zijn, maar we hebben wel het gevoel dat deze investeerder solidere plannen heeft dan de vorige die zich aandiende.”
“We weten niet hoe serieus de intenties van de potentiële overnemer zijn, maar we hebben wel het gevoel dat deze solidere plannen heeft dan de vorige die zich aandiende”
Ronny Liedts, Hoofdafgevaardigde van ACV-CSC Metea
Woensdag zitten de vakbonden een hele dag samen met de directie om te onderhandelen over het sociaal plan. Volgens de vakbonden lopen die gesprekken erg bits. Wel heeft de directie de belofte uitgesproken dat er niemand ontslagen wordt tot eind februari de laatste wagen van de band rolt. “We hebben het gevoel dat de directie het nieuws uit Duitsland gebruikt om te stellen dat het slecht gaat. Maar door alle negatieve berichten zou je haast vergeten dat Volkswagen nog steeds een rendabel bedrijf is”, zegt Liedts.
Het personeel blijft met een dubbel gevoel achter. Sabine Van den Eeckhaut (47) werkt 28 jaar in Audi Vorst en leerde er haar man kennen. “Deze datum was verschieten, ja. Maar het is wel goed dat er nu duidelijkheid is. We kunnen nu hopen op een goed sociaal akkoord, en dan verdergaan met ons leven. Maar tegelijk blijft de onduidelijkheid: wat met die nieuwe investeerder? Hoeveel mensen zullen hier kunnen blijven werken?” Zelf keek Sabine ook al eens op de website van de VDAB. “Maar zolang we niet weten wat er écht gaat gebeuren, heb ik er eigenlijk geen energie voor.”
Marc Baldoni werkte tien jaar in Vorst. “Die datum vind ik niet zo belangrijk. Een maand meer of minder maakt niet uit. Het is wat het is. Het is vooral jammer dat zoiets eindigt. En ook: het besef dat de jaren anciënniteit die je hebt opgebouwd mogelijk niet veel waard zijn.”
De man woont in Riemst en zit elke dag 120 kilometer in de auto van en naar Vorst. “Ik ga stilaan uitkijken naar iets nieuws. Ik heb hier heel graag gewerkt, maar zo’n autorit, daar ga ik niet meer voor kiezen.”
Of er de komende weken nog gewerkt zal worden, is voorlopig onduidelijk. De directie en de vakbonden zouden afgesproken hebben om in januari het werk te hervatten met twee ploegen.
Intussen heeft ook het personeel van SNOP Automotive Gent, een directe toeleverancier van Audi Brussels, het werk neergelegd. Ook daar is tijdens een ondernemingsraad een intentie tot sluiting aangekondigd. 150 werknemers dreigen hun baan te verliezen.
En bij Imperial, dat samen met vier andere op de site bijna uitsluitend onderdelen voor Audi maakt, is vorig week een staking uitgebroken omdat de werknemers daar ook een sociaal plan willen afdwingen. In tegenstelling tot de medewerkers van Audi zijn zij namelijk niet rechtstreeks tewerkgesteld bij Volkswagen en hebben zij dus geen recht op ontslagvergoedingen wanneer de fabriek sluit.