WONDER 24

Creatief stadsfestival WONDER scoort wonderlijk goed

KORTRIJK - WONDER Creativity Festival nam ruim 16.000 bezoekers de voorbije 3 weken mee op een ontdekkingsparcours doorheen Kortrijk UNESCO City of Design. Er waren 55 exposities en installaties rond design, kunst, technologie en innovatie. De West-Vlaamse bedrijfswereld zette zijn schouders mee onder het stadsfestival van de creativiteit.

WONDER wordt georganiseerd door Designregio Kortrijk en stad Kortrijk, met de steun van hoofdpartners Nationale Loterij, Aluvision en Deltalight, en partners Fedustria, Compagnie Het Zoute, Zorggroep H.Hart, Designregio Kortrijk partners Howest, intercommunale Leiedal, Kortrijk Xpo, Universiteit Gent Campus Kortrijk en Voka West-Vlaanderen.

Het stadsfestival staat synoniem voor een hoogmis van creativiteit. Creatief talent uit heel België en daarbuiten – van jong geweld Leiedal tot gevestigde waarden – kwam naar Kortrijk afgezakt met innovatieve ideeën. Hiermee inspireerden ze de bezoekers en nodigden hen uit om de toekomst met lef en creativiteit vorm te geven. Dat viel duidelijk in de smaak bij het grote publiek.

Breed scala

Elk jaar opnieuw kent het festival een indrukwekkende groei. In de Budafabriek (hoofdlocatie en de start van het parcours van 30 locaties) kon WONDER dit jaar ruim 16.000 bezoekers verwelkomen over de 12 openingsdagen. Het totale aantal bezoekers over alle 30 locaties zal dus ook nog een stuk hoger ligger. In 2023 lag het aantal bezoekers in de Budafabriek op 11.000 en in 2022 op 5.000.

Het festival spreekt een heel breed scala van bezoekers aan uit gans Vlaanderen, door het diverse aanbod maar ook door een breed event- en schoolprogramma. Dat reflecteert zich in een heel gespreide bezoekersleeftijd. Het overwicht ligt op jonge bezoekers en twintigers. WONDER bewijst met deze editie een niet te missen event te zijn voor iedereen met interesse in design, innovatie en kunst.