Tot de investeerders behoren onder meer de CEO van Wintercircus Louis Jonckheere en Silverfin-oprichter Joris Van der Gucht. De start-up wil het kapitaal vooral benutten om het platform verder te ontwikkelen, de usability te vergroten en de oplossing sterk in de markt te zetten in binnen- en buitenland.
De start-up Predikt, die pas eerder dit jaar officieel werd opgericht, heeft een geavanceerde tool ontwikkeld die voornamelijk grote bedrijven en multinationals in staat stelt om met behulp van artificiële intelligentie meer nauwkeurige financiële prognoses te maken.
Terwijl veel gelijkaardige tools louter interne historische data in rekening brengen, analyseert Predikt daarnaast ook miljoenen externe indicatoren zoals wereldwijde grondstofprijzen, consumenten gedrag en inflatie. Op die manier helpt het platform CFO’s en hun teams om sneller te anticiperen op marktverschuivingen en betere strategische beslissingen te nemen met het oog op de toekomst.
De vraag naar een oplossing als Predikt is alvast groot. “Financiële afdelingen van bedrijven, vooral in de sectoren consumentenproducten en industriële productie, worden steeds vaker geconfronteerd met complexe besluitvormingsprocessen”, getuigt Nick Vandesype, CEO van Predikt. “In een steeds volatieler en onvoorspelbaarder economisch klimaat, waar factoren zoals verstoringen in de toeleveringsketen, geopolitieke kwesties en prijsstijgingen in grondstoffen een grote impact hebben, worstelen CFO’s met het vertrouwen in hun financiële prognoses. Predikt biedt de oplossing door financiële forecasts te verrijken met real-time macro-economische signalen. Hierdoor kunnen bedrijven niet alleen reageren op interne gegevens, maar zijn ze ook beter voorbereid op externe schokken. Ons platform filtert ruis weg en stelt CFO’s in staat om met vertrouwen en zekerheid te handelen, zelfs in de meest onzekere marktomstandigheden. We bieden duidelijke, verdedigbare inzichten die de kloof tussen afdelingen dichten en een consistent overzicht geven van de financiële gezondheid van de onderneming, ongeacht de geografische spreiding.”
Schaalbaarheid
De innovatieve technologie is het resultaat van enorm veel research and development, die ontwikkeld is aan de KU Leuven. Deze eerste kapitaalronde van 750.000 euro zal Predikt nu helpen om het platform verder door te ontwikkelen en uit te breiden met nieuwe features. Een groot deel van het kapitaal zal geïnvesteerd worden in schaalbaarheid, zowel van de tool zelf als het klantenbestand.
De start-up wil in de eerste plaats de gebruiksvriendelijkheid van het platform vergroten en duidelijk op de kaart zetten in binnen- en buitenland. Het doel is om de positie van Predikt in Europa verder te versterken en het bedrijf daar stevig op de kaart te zetten. In de eerstvolgende jaren willen ze ook een kantoor openen in Zwitserland.
Pakken expertise
De investeringsronde levert de start-up niet alleen vers kapitaal op, ze brengt ook een pak ervaring en expertise aan boord. Onder de investeerders die hun vertrouwen in het platform hebben geuit, zitten onder meer rasondernemers als Louis Jonckheere (CEO Wintercircus, mede-oprichter Showpad), Joris Van der Gucht (oprichter Silverfin), Jorn Vanysacker en Gilles Mattelin (oprichters Henchman), Matthias Gerooms (mede-oprichter Lighthouse) en het wereldwijde consultancy-agentschap Keyrus.
“De sterke kenmerken van Predikt die me meteen overtuigden, zijn het sterke team en hun technologie die niet alleen vooruitstrevend is, maar ook direct toepasbaar blijkt in de praktijk”, merkt Louis Jonckheere, CEO Wintercircus. “De vroege tractie met eerste klanten is het bewijs dat Predikt niet zomaar inspeelt op een trend, maar werkelijk een oplossing biedt voor een cruciaal probleem waar CFO’s vandaag mee worstelen. Nick en zijn team zijn door jaren ervaring uitgegroeid tot experten in predictive analytics en ik geloof dan ook sterk in de toekomst van hun oplossing.”
“Bedrijven die investeren in predictive analytics geven zichzelf een krachtige tool om door onzekerheid te navigeren en betere beslissingen te nemen”, vindt Maud Vermeulen, Managing Partner Keyrus EPM EMEA. “Door interne gegevens te combineren met externe marktsignalen en innovatieve artificiële intelligentie, biedt Predikt bedrijven een cruciaal concurrentievoordeel.”