Een groei van 1,4% goederenoverslag via zeevaart houdt een stijging van 0,7 miljoen ton in. Daarbij stijgt de overslag van droge bulk met 3%, tot een totaal van 27,5 miljoen ton. Onder meer de import van ijzererts, ruwe mineralen, meststoffen en de overslag van landbouwproducten herstellen zich. Die van voedingsproducten loopt nog achter.
Breakbulk nam met 5% toe en komt uit op een totaal van 7,7 miljoen ton, onder meer door de extra aanvoer van cellulose en voertuigen. Met een overslag van 2,8 miljoen ton blijft ro/ro dezelfde tred aanhouden. De overslag van vloeibare bulk daalt met 1,4% en komt uit op 11,1 miljoen ton. De overslag van containers gaat 18% achteruit en komt op 1,3 miljoen ton overslag. In TEU betekent dit een daling van 28%, wat het totaal op 118.253 containers brengt.
Momenteel voert Groot-Brittannië de rangschikking van de belangrijkste handelspartners aan, na al jaren in de top vijf te vertoeven (+25%, totaal van 4,5 miljoen ton). De Verenigde Staten (3,9 miljoen ton) staan op de tweede plaats. Canada stijgt opnieuw (8%, totaal 3,2 miljoen ton) en komt momenteel op plaats drie. Opvallend is dat Spanje consistent in de top 10 staat (+43%, totaal 2,4 miljoen ton).
De import bedraagt 70% van de goederenoverslag waarmee die op eenzelfde niveau als vorig jaar zit. De export groeit niet verder, maar heeft nog steeds 0,8 miljoen ton ‘voorsprong’ ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Binnenvaart
Ook de goederenoverslag via binnenvaart stijgt gedurende de eerste negen maanden van 2024. Die gaat er met 3,2% op vooruit en komt op een totaal van 48,3 miljoen ton.
Daar zorgen de overslag van vloeibare bulk en droge bulk voor. De overslag van breakbulk en containers neemt af.
Bij de overslag via binnenvaart staat de import voor 40%, de export voor 60%.