Ai-platform Wobby Het Wobby-team.

AI-platform Wobby haalt 1,1 miljoen op

Wobby, het AI-informatieplatform voor kenniswerkers, heeft in een seed-investeringsronde 1,1 miljoen euro opgehaald bij Belgische en internationale fondsen. Met de investering wilt het bedrijf nieuwe markten in Europa betreden en hun eerste commerciële stappen in de Verenigde Staten te zetten.

Wobby is opgericht in 2023 en wordt geleid door Amra Dorjbayar (CEO) en Nathan Tetroashvili (CTO). Beiden bouwden voordien mee aan deCheckers, het Vlaams factcheckplatform dat mensen in de digitale wereld helpt hun weg te vinden tussen bewijs en gerucht. Die strijd tegen desinformatie zetten ze nu voort met Wobby. Met de start-up krijgen kenniswerkers eenvoudig en snel toegang tot betrouwbare data en inzichten.

“Kenniswerkers worden vandaag geconfronteerd met een overvloed aan informatie en tools, waardoor het steeds moeilijker wordt om de juiste bronnen te vinden en hun werk efficiënt te organiseren. Veel bestaande AI-tools versnellen weliswaar het proces van informatieverzameling en contentcreatie, maar voegen tegelijkertijd nieuwe lagen van complexiteit toe. Met Wobby willen we daar een einde aan maken door alle functies voor kenniswerk samen te brengen op één platform”, licht Amra Dorjbayar toe.

Lees ook: Start-ups lanceren eerste Antwerpse AI-community

Dankzij Wobby worden taken weggenomen waardoor kenniswerkers sneller en accurater content kunnen produceren. Zo kunnen journalisten met enkele klikken cijfers van Statbel over armoede raadplegen, terwijl analisten snel grafieken over klimaatopwarming kunnen genereren op basis van recente papers en artikels. Management consultants kunnen dan weer verkoopgegevens en financiële data samenbrengen in overzichtelijke rapportages voor hun klanten. “Dankzij Wobby besparen kenniswerkers tot 75% van hun tijd op onderzoek, analyse en contentproductie”, zegt Amra.

Commerciële stappen

“Dankzij deze nieuwe investeringsronde kunnen we onze marketingactiviteiten in Europa verder versnellen. Binnenkort zetten we ook onze eerste commerciële stappen in de VS. Tegen eind volgend jaar mikken we op een omzet van twee miljoen euro,” legt Nathan Tetroashvili uit.

Wobby haalde in deze seedronde 1,1 miljoen euro op bij Shaping Impact Group: SI3 fonds, V-Ventures en imec.istart. Momenteel telt het bedrijf zeven medewerkers, voornamelijk ontwikkelaars, en heeft het al 12 grote klanten, waaronder Roularta, Belga, Mediafin, Zimmo, Becom en FSA. De startup heeft een pilootproject lopen in het VK en heeft proefgebruikers uit 73 verschillende landen. Vorig jaar werd Wobby, als enige niet-Amerikaanse bedrijf, uitgenodigd door de Amerikaanse overheid om te spreken over transparantie en open data.