Amazon.com.be ging ongeveer twee jaar geleden online. Met een Belgische versie van zijn site wilde Amazon verder doorbreken bij de Belgen, die al jaren konden shoppen op de Duitse, de Franse of een andere internationale variant van de site.
De webwinkel is aardig in zijn opzet geslaagd en ook heel wat Antwerpse kmo’s benutten steeds vaker e-commerce om internationaal door te breken. Volgens het op donderdag gepubliceerde Amazon 2024 kmo Impact Rapport verkopen meer dan 250 Antwerpse kmo’s hun producten via Amazon. Die realiseerden een exportomzet van meer dan 120 miljoen euro in 2023. Dat is een stijging van 70 procent tegenover 2022.
Een van die kmo’s is het Antwerpse bedrijf Moonbird, dat draagbare ademcoaches ontwikkelt om stress en slaap te verbeteren. Volgens oprichter Michael Broes heeft Amazon hun internationale groei versneld.
“Moonbird heeft meer nodig dan een plekje op de schappen in een winkel”, zegt Broes. “We hadden een vertrouwd kanaal nodig om de voordelen van ons product te laten zien en klanten te leren hoe het werkt. Zo heeft Amazon ons vooral op logistiek vlak geholpen om uit te breiden naar nieuwe markten en nieuwe producten te lanceren. Zo komt 40 procent van onze verkoop nu van buiten België.
Meer banen
Naast hogere omzetten, leidt de toegenomen export ook tot meer werkgelegenheid. Zo hebben Antwerpse kmo’s, volgens een onderzoek van Amazon in totaal meer dan drieduizend nieuwe banen gecreëerd.
Belgische directeur van Amazon Eva Faict benadrukt het belang van deze bedrijven. “Kmo’s vormen de ruggengraat van de Antwerpse economie. Ons succes hangt af van hun succes. Daarom investeren we elk jaar fors in infrastructuur, tools en diensten. Die stellen hen in staat nieuwe klanten te bereiken en met succes hun producten online te verkopen.”