persprijs 2022 (archiefbeeld: Persprijs 2022)

Welk Limburgs bedrijf maakte het best van zijn oren?

De allerbeste marketingcampagne van het afgelopen jaar? Dat wordt een strijd tussen Visit Limburg, STVV en Cyclis Bike Lease. Het beste B2B-Merk van het Jaar wordt gekozen tussen Cegeka, Medialife én opnieuw Cyclis Bike Lease. Tot slot zal één van de aanwezigen op de Dag van de Marcom met dé Limburgse Persprijs mee naar huis gaan: Biesmans Group (Tectum), Trixxo of Vandersanden? Op 21 november weten we meer...

Voka Limburg en zijn netwerk Marcom maken de genomineerden bekend van de MarCom-Awards 2024. Het zijn stuk voor stuk Limburgse organisaties met gedreven marketeers en communicatieprofessionals dagelijks hun beste beentje voorzetten.

Uit de lange lijst van genomineerden koos de jury voor de categorie ‘Limburgse Marketingcampagne van het Jaar’ 3 genomineerden op basis van het creatieve concept, effectiviteit van de campagne en de maatschappelijke relevantie. Het gaat tussen:

• Cyclis Bike Lease: ‘That’s why I’m leasing’
Deze campagne is het resultaat van een samenwerking tussen drie Limburgse bedrijven: Cyclis Bike Lease, RCA en Medialife. Met een herkenbare cover van het nummer “Easy” van The Commodores, gekoppeld aan het gemak van fietsleasing, heeft het fietsleasingbedrijf uit Hasselt op een unieke manier de voordelen van haar dienstverlening in de schijnwerpers gezet en laten zien hoe eenvoudig en zorgeloos fietsleasing kan zijn.

• STVV: ‘Voor eeuwig’
Met deze campagne wil de Truiense voetbalclub een brede maatschappelijke impact creëren naar aanleiding van haar 100-jarig bestaan. Zo rolde de club een seizoen lang een creatief concept uit dat het voetbal oversteeg en meegenomen werd in scholen, verenigingen en de lokale middenstand in de stad. Op deze manier heeft de campagne bijgedragen aan het imago van STVV als historische familieclub.

• Visit Limburg: ‘Limburg net iets verrassender’

Limburg top of mind maken als vakantiebestemming. Dat is het doel geweest van Visit Limburg met deze campagne. Door gebruik te maken van een bekende Limburgse ambassadeur, zijnde Matteo Simoni, in combinatie met een verrassende en creatieve campagne met nadruk op de prachtige Limburgse landschappen lijkt Visit Limburg meer dan geslaagd te zijn in haar opzet.

Een tweede prijs, die voor Limburgs B2B-Merk van het Jaar, zal op 21 november worden toegekend aan het merk dat zich het afgelopen jaar heeft onderscheiden door zijn sterke positie in de zakelijke markt. De jury heeft om de genomineerden te bepalen, gefocust op de USP, innovatieve marketing, naambekendheid van het merk en de positionering in het Limburgse B2B-landschap. Dat alles heeft geleid tot de selectie van:

• Cegeka
Cegeka is een ambitieus IT-merk dat samen met haar klanten de digitale toekomst vormgeeft. Sinds 1992 is het gegroeid van een Limburgse start-up, gerezen vanuit de Kempische Steenkoolmijnen, tot een grote internationale speler, altijd met een oog voor duurzaamheid en innovatie.

• Cyclis Bike Lease
Cyclis Bike Lease is de Limburgse pionier in fietsleasing in België en zet zich dagelijks in voor het welzijn van meer dan 40.000 fietsers, en voor de ontzorging van haar klanten en dealers. Als marktleider in België zetten zij zich blijvend in voor veel fietsplezier én dragen ze bij aan een sterk en duurzaam mobiliteitsbeleid in Limburg en daarbuiten.

• Medialife
Medialife is de afgelopen 15 jaar uitgegroeid tot een toonaangevend multimedia productiehuis. Als merk staan ze voor innovatie, creativiteit en maatwerk, met een sterke focus op duurzaamheid en inclusie. Of het nu gaat om bedrijfsreportages, commercials, livestreams of motion graphics, Medialife denkt verder dan enkel ‘een filmpje maken’.

En dan ook nog… Dé Limburgse Persprijs

Al sinds 1997 beloont Voka de Limburgse ondernemingen en instellingen voor hun duidelijke, snelle en accurate (pers)communicatie. Belangrijke elementen voor de jury om de genomineerden te bepalen zijn: bereikbaarheid, nieuwswaarde, maatschappelijke relevantie, creativiteit en ownership. En de kanshebbers zijn….

• Biesmans Group

De Genkse dakdekkersgroep Tectum rondde dit jaar een mooie kaap met een omzetstijging van 14%, goed voor een totaal van een kwart miljard euro. Met verschillende overnames en innovatieve dakprojecten zoog de onderneming ook het afgelopen jaar de aandacht naar zich toe. Om de groei verder te realiseren gaat de moederholding verder onder de naam Biesmans Group.

• Trixxo
Het dienstencheque- en uitzendbedrijf zette ook dit jaar haar expansie buiten Limburg verder, en wist daar succesvol over te communiceren. Ook over de verschuiving in het dienstenchequelandschap nam de organisatie haar verantwoordelijkheid op en zorgde voor een maatschappelijk relevante stem in het debat.

• Vandersanden
De steenbakker uit Bilzen zette dit jaar zijn duurzaamheidsverhaal extra in de verf door de opening van een nieuwe fabriek in Dilsen-Stokkem voor de productie van CO2-neutrale bakstenen. De onderneming is zo niet alleen een gevestigde naam in ondernemersland, maar zeker ook binnen het (Limburgse) medialandschap.

Negen genomineerden, drie hoofdprijzen… dat is de strijd die op 21 november wordt beslecht tijdens de Voka Dag van de Marcom. Loop je een jurylid tegen het lijf: fluister hem dan zeker jouw favoriet in het oor!