Toen onlangs het doek viel over Opel Antwerpen, was het even slikken voor TI Group Automotive Systems in Beringen, dat de rem- en brandstofleidingen voor (onder meer) deze fabriek produceerde. Met daar nog een flinke brok crisis bovenop, is het meteen duidelijk waarom de omzet van 50,9 miljoen in het topjaar 2005 intussen is gesmolten tot zo’n 30 miljoen euro. “En toch zijn dat nog niet de belangrijkste redenen van onze omzetdaling,” zegt general manager Nestor Kox. “Het heeft vooral te maken met onze strategie om onze belangrijkste klanten te volgen naar de locaties waar zij hun auto’s produceren. TI Group zit dus nu in Rusland en het Verre Oosten, waardoor de vestiging in Beringen uiteraard minder werk heeft. Op groepsniveau maakt dat uiteraard niet zoveel verschil uit.”
Maar in Beringen blijft men niet bij de pakken zitten. “Er wordt inderdaad nog fors geïnvesteerd, telkens als er een nieuw automodel met onze leidingen ergens in de buurt geproduceerd wordt,” licht Nestor Kox toe. “En intussen is onze R&D-afdeling in Duitsland druk in de weer om binnen ons segment nieuwe producten te ontwikkelen met een hoge toegevoegde waarde. Momenteel kunnen we daar nog weinig over kwijt, maar we verwachten in dat verband opnieuw grote investeringen in 2012 voor de aanpassing van ons productie-apparaat.”
TI Group Automotive Systems stelt in Beringen ongeveer 240 mensen tewerk. De omzet bedraagt iets meer dan 30 miljoen euro, met een nettoresultaat dat in de groene cijfers is gebleven, wat toch geen evidentie is in de sector en zeker niet gezien de omstandigheden.